19 d’abril a les 18:00 h

Palau de Congressos de Palma

VENDA ONLINE D’ENTRADES

Christophe Coin, viola de gamba de 7 cordes

Luca Guglielmi, clavecí

Xavier Díaz-latorre, tiorba i guitarra

 Jordi Savall, viola de gamba de 7 cordes de Barak Norman, Londres 1697 i  direcció

PROGRAMA:
TOTS ELS MATINS DEL MÓN

Marin Marais

Pièces de Viole du 3e livre

Prélude en la

Menuets I – II

Muzettes I – II

La Sautillante

Mr. de Sainte-Colombe, le père

Concert XLI a deux violes égales

 Le Retour

Mr. de Sainte-Colombe, le fils

Fantaisie en Rondeau

Mr. de Sainte-Colombe, le père

Les Pleurspour Viole seule (version J.Savall)

François Couperin

Les Concerts Royaux

Préludegracieusement (2e Concert)

Plainte pour les Violes lentement et douloureusement (10e Concert)

MuzettesI-II (3e Concert)

Mr. de Sainte-Colombe, le père

Concert XLIV. Tombeau Les Regrets:

Les Regrets.Quarrillon. Appel de Charon.

Les Pleurs. Joye des Elizées. Les Elizées

Mr. DeMachy

Prélude en ré (viole seule)

Marin Marais

Les Voix Humaines

Pièces de Viole du 2e livre

Couplets de Folies(d’Espagne)

JORDI SAVALL – viola de gamba i direcció

Jordi Savall és una de les personalitats musicals més polivalents de la seva generació. Fa més de cinquanta anys que dóna a conèixer al món meravelles musicals abandonades en la foscor de la indiferència i de l’oblit. Dedicat a la recerca d’aquestes músiques antigues, les llegeix i les interpreta amb la seva viola de gamba, o com a director. Les seves activitats com a concertista, pedagog, investigador i creador de nous projectes, tant musicals com culturals, el situen entre els principals artífexs del fenomen de revalorització de la música històrica. És fundador, juntament amb Montserrat Figueras, dels grups musicals Hespèrion XXI (1974), La Capella Reial de Catalunya (1987) i Le Concert des Nations (1989) amb els que explora i crea un univers d’emocions i de bellesa, i les projecta al món i a milions d’amants de la música.

Amb la seva fonamental participació en la pel•lícula d’Alain CorneauTous les Matins du Monde (Cèsar a la millor banda sonora), la seva intensa activitat concertística (140 concerts a l’any), discogràfica (6 enregistraments anuals) i, amb la creació del seu propi segell ALIA VOX fundat conjuntament amb Montserrat Figueras el 1998, Jordi Savall demostra que la música antiga no ha de ser necessàriament elitista i que interessa a un públic de totes les edats cada vegada més divers i més nombrós. La seva ingent tasca de concerts i enregistraments pot ser definida com un assumpte “no simplement de recuperació musical, sinó més aviat d’una reanimació creativa”, en paraules del crític Allan Kozinn al The New York Times (2005).

Al llarg de la seva carrera ha enregistrat i editat més de 230 discos de repertoris de música medieval, renaixentista, barroca i del classicisme, amb una especial atenció al patrimoni musical hispànic i mediterrani, que han estat mereixedors de moltes distincions, com els Midem Awards, International Classical Music Awards i un GrammyAward. Els seus programes de concert han convertit la música en un instrument de mediació per a l’entesa i la pau entre pobles i cultures diferents i de vegades enfrontades. No debades, l’any 2008, Jordi Savall fou nomenat Ambaixador de la Unió Europea pel diàleg intercultural i, juntament amb Montserrat Figueras, varen ser investits “Artistes per la Pau” dins del programa “Ambaixadors de bona voluntat” de la UNESCO.

La seva trajectòria artística ha estat considerada un dels motors del renaixement de la música antiga d’Europa, del Nou Món i de la Mediterrània, així com un referent de primer ordre en l’estudi, la interpretació, la direcció i l’apropament a diverses tradicions musicals en un diàleg intercultural de gran significació que ha traspassat totes les fronteres. La seva fecunda carrera musical ha estat mereixedora de les més altes distincions nacionals i internacionals, d’entre les quals cal destacar el títol de Doctor Honoris Causa de les Universitats d’Évora (Portugal), de Barcelona, de Lovaina (Bèlgica), de Basilea (Suïssa) i d’Utrecht (Països Baixos), la insígnia “Chevalier” de la Legió d’Honor de la República Francesa, el Premi Internacional de Música per la Pau del Ministeri de Cultura i Ciència de la Baixa Saxònia, la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya, la Medalla d’Or al mèrit cultural de l’Ajuntament de Barcelona, el Premi europeu Helena Vaz da Silva i el prestigiós Premi LéonieSonning, considerat el Premi Nobel de la música. “Jordi Savall posa de manifest una herència cultural comuna infinitament diversa. És un home pel nostre temps”(TheGuardian, 2011).

Christophe Coin – viola de gamba

Christophe Coin va néixer a Caen on va estudiar violoncel amb Jacques Ripoche. A l’edat de 12 anys, va tornar al CNSM de París, a la classe d’Andrea Navarra, i va obtenir, el 1974, el seu premi violoncel.

Va estudiar la viola da gamba a la Schola Cantorum de Basilea amb Jordi Savall que el va convidar a unir-se a ell a Hesperion XX.

Christophe Coin ha tengut l’oportunitat de tocar, com a solista, amb les millors formacions en instruments d’època com el Concentus Musicus de Viena, l’Acadèmia de Música Antiga l’Orquestra de l’Edat de la Il•lustració, el Giardino Armonico, el Orquestra dels Camps-Élysées, així com amb famoses orquestres simfòniques com el Concertgebouw d’Amsterdam, l’Orquestra de Cambra Escocesa, les orquestres de Sydney i Melbourne …

El 1987 va fundar el Quartet Mosaic amb Erich Höbarth, Andrea Bischof i Anita Mitterer, tots membres del Concentus Musicus de Viena. Des de 1991, Christophe Coin, director del Barroc Ensemble de Llemotges, ha estat explorant repertoris europeus del segle XVII al XIX. Investigador músic, dirigeix un treball sobre organologia, tècniques de joc i el repertori de mestres oblidats organitzant reunions temàtiques a Limusina.

És professor al CNSM de París i a la Schola Cantorum de Basilea.

 

Luca Guglielmi, clavicèmbal.

Nascut el 1977, protagonitza des del 1993 una intensa activitat professional internacional que inclou concerts com interpretats de clau, clavicordi, òrgan i fortepiano, la col•laboració amb importants figures del panorama concertístic (Jordi Savall, Cecilia Bartoli, IlGiardinoArmonico), l’activitat de director de coro i director d’orquestra, composició i pedagogia (ESMUC, Barcelona).

Ha estudiat clave amb Ton Koopman i PatriziaMarisaldi, instrument amb Vittorio Bonotto i piano amb Eros Cassardo. Alumne de Sergio Pasteris i de Gary Graden per a la direcció, protagonista d’Antoni Ros Marbá, Victor Pablo Perez, Giovanni Antonini, Gottfried von Goltz i Jordi Savall. Després d’estudiar al Conservatori de la seva ciutat, el 1999 va acabar seleccionat pel Curs Extraordinari de Direcció amb Carlo Maria Giulini.

Ha col•laborat com a clavecinista i organista amb l’Orquestra Sinfonica Nazionale della RAI sota direccions com Jeffrey Tate, Rafael Frübeck de Burgos, Roberto Abbado, Robert King i Ton Koopman.

El 2001 va començar com a director a Turín amb el Coro della RAI a la missa menor de Rossini i a l’any següent dirigida per El Reequiem de Bolonya de Mozart. El 2010 va començar amb l’Orquestra Regional Toscana per invitació d’Aldo Bennici amb la SimfoniaNr. 39 de Mozart.

Ha estat professor de clave, orgue, fortepiano i orquestra barroca / clàssica als Cursos de Música Antiga de Pamparato (Italia), San Feliu de Guixols (Catalunya), Barbaste (França) i Urbino (Italia).

Paral•lelament també desenvolupa una gran activitat internacional com a solista de clave / orgaue i com a acompanyant d’artistes entre els destacats Cecilia Bartoli, Sara Mingardo, Christoph Prégardien, Giuliano Carmignola, Paolo Pandolfo i Jordi Savall.

La majoria de vegades podreu comprar CD dels còmics tipus més prestigiosos, com ara Decca, Teldec, Deutsche HarmoniaMundi, Accent, Arcana, etc. Recien, les seves grabacions de les “Variacions Goldberg” de Bach i de “Sonate per gravecembalo” de Pasquini han estat galardonades amb ElDiapasond’Or.

És professor de Clave, Baix continu i Instruments de tecla històrics a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMuC), Barcelona.

Xavier Díaz-Latorre, guitarra i tiorba

Neix a Barcelona el 1968. Cursa els estudis superiors de guitarra amb Oscar Ghiglia a la Musikhochschule de Basilea, on es gradua el 1993. Posteriorment, el seu interès per la música antiga el porta a l‘estudi del llaüt de la mà de Hopkinson Smith a la Schola Cantorum Basiliensis.

Ha estat guardonat amb diversos premis internacionals d’interpretació a Espanya i França.

Des de 1995 porta a terme una intensa activitat dins el món de l’òpera barroca. Destaca, entre d’altres, la seva participació en importants produccions com Semele (G.F.Haendel) a la Staatsoper de Berlín amb l’Akademie für alte Musik, Berlín, dirigida per René Jacobs, l’Orfeo (C.Monteverdi) al teatre Goldoni de Florencia, al teatre de la Monaie a Brussel•les, al Covent Garden de Londres, al teatre d’Aix-en-Provence, al teatre de les Champs Elysées a París, al B.A.M. de Nova York, amb Concerto Vocale dirigit per René Jacobs, al Teatro Real de Madrid i al Liceu de Barcelona amb le Concert des Nations dirigit por Jordi Savall, Solimano (A.Hasse) a la Staatsoper de Berlín i a l’òpera de Dresde amb Concerto Köln dirigit per René Jacobs, la Serva padrona (G.Pergolessi) a la Deutsches Philharmonie de Berlín i al castell de Ludwigsburg amb el BalthasarNeumann Ensamble, dirigit per Thomas Hengelbrock, dal male il bene (Marazzoli, Abbatini) al Landestheater d’ Innsbruck amb Concerto Vocale dirigit per Attilio Cremonesi i don Chisciote della Mancia in Sierra Morena (F.B.Conti) amb l’orquestra barroca de Salamanca dirigida per Wieland Kuijken.

Participa habitualment en els festivals internacionals més importants d’Europa, EUA, Sudamèrica i Corea del Sud. Forma part de prestigiosos grups de cambra i orquestres com Hesperion XXI, la Capella Reial de Catalunya, le Concert de Nations (dir.Jordi Savall).

És fundador de Laberintos Ingeniosos, grup vocal instrumental dedicat a la interpretació de la música espanyola del Segle d’Or.

El seu primer disc amb aquesta formació, danzas de rasgueado y sones de palacio, dedicat al compositor aragonès Gaspar Sanz editat pel segell francès Zigzag-territoires ha estat efusivament elogiat per la crítica, i àmpliament difós en nombroses emissores de ràdio internacionals a tota Europa, Israel, Austràlia, Corea del Sud i Amèrica del Nord. El grup Laberintos Ingeniosos ha realitzat altres discs dedicats fonamentalment a la música ibèrica amb instruments originals com el disc GOYESCA/seguidillas boleras dedicat al compositor Fernando Sor i el disc “…entre el cielo y el infierno…” dedicat als compositors Francisco de Guerau i José Marín. Ha participat en més de 30 enregistraments de discs compactes per Alia Vox, Deutsche Harmonia Mundi, així com per a nombroses emissores de TV i ràdio europees, americanes i coreanes.

Ha estat convidat a impartir cursos a diverses ciutats espanyoles, italianes, alemanyes i suïsses així com a Seül (Corea del Sud). És professor titular de llaüt, baix continu i música de cambra a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).