5 de desembre a les 18:00 h

Palau de Congressos de Palma

TICKETS

TOTS ELS MATINS DEL MON

Diàlegs barrocs; la gràcia i la follia

Jean-Baptiste Lully & François Couperin

Mr. de Sainte Colombe & Marin Marais

Desprès de l’èxit immens de la pel·lícula d’Alain Corneau, Tots els Matins del Món (guanyadora d’un César a la millor banda sonora el 1992, entre els altres vuit Césars que va guanyar), basada en el llibre homònim de Pascal Quignard i l’acollida triomfal amb que el públic va rebre aquestes músiques de Marin Marais i François Couperin, Jordi Savall —amb alguns dels músics que van participar en aquell primer enregistrament— vol commemorar aquest 25è aniversari. Ret així homenatge a Alain Corneau, a Pascal Quignard i a tots els músics del Gran Segle Francès, que la pel·lícula va ajudar a fer conèixer: Lully, l’intendent de la música del Rei Sol que va forjar el gust musical de tot un segle, però també François Couperin, Eustache de Caurroy, i per descomptat els dos protagonistes Sainte-Colombe le père— amb aquells concerts per dues violes— i Marin Marais, gràcies a aquestes meravelloses peces de viola, tant nostàlgiques com somiadores, tant lluminoses i virtuoses i que, de la mà de Jordi Savall, van donar a la pel·lícula tota la seva profunditat.

Recordo la meva primera trobada amb Jordi Savall, el 1990” –escriu Pascal Quignard. “Havia llegit la novel·la: estava tant concentrat, que m’imaginava a Sainte Colombe… enregistraven en plena nit. Feia fed. Jo dormia sobre un banc a la Capella [Saint Lambert des Bois], només n’he conservat un petit record. Una vella partitura del segle XVII on el Jordi va copiar a mà la peça de Sainte Colombe titulada ‘Les Pleurs’ i va escriure a sota: ‘pel Pascal en record d’un somni’… Els Somnis de vegades s’extenen més enllà de la nit que els alberga.”

 

Philippe Pierlot, viola de gamba baixa de 7 cordes

Luca Guglielmi, clavecí

Xavier Díaz-latorre, tiorba i guitarra

 Jordi Savall, viola de gamba baixa de 7 cordes de Barak Norman, Londres 1697 i  direcció

PROGRAMA:
TOTS ELS MATINS DEL MÓN

Jean-Baptiste Lully

(1632 – 1687)

Suite Le Bourgeois Gentilhomme (París, 1670)

Marche pour la cérémonie des Turcs

2e Air des Espagnols

Rondeau pour le Charivari (Le Mariage Forcé)

Canarie

Chaconne

Anònim (Mss. Philidor l’Aisné)

Bransle & Gaillarde

Une jeune fillette

Muzette “Ma Mignone”

Bourrée d’Avignognez

Mr. de Sainte-Colombe, le père

(ca. 1640 – ca. 1701)

Concert XLI à deux violes égales (ca. 1680) : Le Retour

Le Retour. En gigue. En menuet.

En gigue. En courante. Balet tendre. En pianelle

Marin Marais

(1656 – 1728)

Pièces de Viole du 3e livre (París, 1711) et du 4e livre (París, 1717)

Prélude en la

Menuets I – II

Muzettes I – II

La Sautillante

François Couperin

(1668 – 1733)

Les Concerts Royaux (París, 1722) & Nouveaux Concerts (París, 1724)

Prélude, Gracieusement (2e Concert)

Plainte pour les Violes, Lentement et douloureusement (10e Concert)

Muzettes I – II, Naïvement (3e Concert)

Jean-Philippe Rameau

(1685 – 1764)

Pièces declavecinenConcerts(París, 1741)

Tambourins I & II (3e Concert)

Mr. de Sainte-Colombe, le père

Concert XLIV à deux violes égales : Tombeau Les Regrets

Les Regrets. Quarrillon. Appel de Charon.

Les Pleurs. Joye des Elizées. Les Elizées

Mr. De Machy

(fl. 1665-1692)

Prélude en re (viola de gamba)

Marin Marais

Les Voix Humaines

Jean Baptiste Forqueray

La Du Vaucel, Très tendrement

Marin Marais

Pièces de Viole du 2e livre (París, 1701)

Couplets de Folies (d’Espagne)

Amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya

JORDI SAVALL – viola de gamba i direcció

Jordi Savall és una de les personalitats musicals més polivalents de la seva generació. Fa més de cinquanta anys que dóna a conèixer al món meravelles musicals abandonades en la foscor de la indiferència i de l’oblit. Dedicat a la recerca d’aquestes músiques antigues, les llegeix i les interpreta amb la seva viola de gamba, o com a director. Les seves activitats com a concertista, pedagog, investigador i creador de nous projectes, tant musicals com culturals, el situen entre els principals artífexs del fenomen de revalorització de la música històrica. És fundador, juntament amb Montserrat Figueras, dels grups musicals Hespèrion XXI (1974), La Capella Reial de Catalunya (1987) i Le Concert des Nations (1989) amb els que explora i crea un univers d’emocions i de bellesa, i les projecta al món i a milions d’amants de la música.

Al llarg de la seva carrera ha enregistrat i editat més de 230 discos de repertoris de música medieval, renaixentista, barroca i del classicisme, amb una especial atenció al patrimoni musical hispanic i mediterrani, que han estat mereixedors de moltes distincions com Midem Awards, International Classical Music Awards i un Grammy Award. Els seus programes de concert han convertit la música en un instrument de mediació per a l’entesa i la pau entre pobles i cultures diferents i de vegades enfrontades. No debades l’any 2008 Jordi Savall fou nomenat Ambaixador de la Unió Europea pel diàleg intercultural i, juntament amb Montserrat Figueras, varen ser investits “Artistes per la Pau” dins del programa “Ambaixadors de bona voluntat” de la UNESCO.

La seva fecunda carrera musical ha estat mereixedora de les més altes distincions nacionals i internacionals, d’entre les quals cal destacar, el títol de Doctor Honoris Causa de les Universitats d’Evora (Portugal), de Barcelona, de Lovaina (Bèlgica), de Basilea (Suïssa) i d’Utrecht (Països Baixos), la insígnia “Chevalier” de la Legió d’Honor de la República francesa, el Premi Internacional de Música per la Pau del Ministeri de Cultura i Ciència de la Baixa Saxònia, la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya, el premi Helena Vaz da Silva i el prestigiós Premi Léonie Sonning, considerat el premi Nobel de la música. “Jordi Savall posa de manifest una herència cultural comuna infinitament diversa. És un home pel nostre temps”(The Guardian, 2011)

Philippe Perlot – viola de gamba

Philippe Pierlot va néixer a Liège (Bèlgica). Després d’exercir com a professor de guitarra i de llaüt, va cursar estudis de viola de gamba amb Wieland Kuijken.

És director del conjunt Ricercar Consort, que centra especialment la seva activitat concertística en el repertori del segle XVII, una tasca que ha ofert al públic la possibilitat de descobrir nombrosos compositors i obres de gran valor artístic.

El seu repertori també inclou obres contemporànies, un gran nombre de les quals li han estat dedicades, i és un dels pocs intèrprets de baríton, un instrument poc conegut, pel qual Haydn va composar al voltant de 150 obres.

Ha editat i interpretat nombroses òperes, inclosa Il Ritorno d’Ulisse de Monteverdi (presentada, entre altres sales, al Teatre de la Monnaie a Brussel·les, el Lincoln Center de New York, el Hebbel Theater a Berlín i al Melbourne Festival) i Sémélé de Marin Marais. Així mateix ha produït la Passió segons Sant Marc de J. S. Bach.

Els seus enregistraments més recents han estat dedicats als divertimentos per baríton, de Haydn (amb la col·laboració de Rainer Zipperling i François Fernandez, amb el seu propi segell discogràfic FLORA), les sonates de Bach per viola baixa i clavicèmbal, La Gamme de Marin Marais i obres tardanes del compositor anglès Lawes.

Philippe Pierlot dóna classes als conservatoris de La Haya i Brussel·les.

Luca Guglielmi, clavicèmbal.

Nascut el 1977, protagonitza des del 1993 una intensa activitat professional internacional que inclou concerts com interpretats de clau, clavicordi, òrgan i fortepiano, la col•laboració amb importants figures del panorama concertístic (Jordi Savall, Cecilia Bartoli, IlGiardinoArmonico), l’activitat de director de coro i director d’orquestra, composició i pedagogia (ESMUC, Barcelona).

Ha estudiat clave amb Ton Koopman i PatriziaMarisaldi, instrument amb Vittorio Bonotto i piano amb Eros Cassardo. Alumne de Sergio Pasteris i de Gary Graden per a la direcció, protagonista d’Antoni Ros Marbá, Victor Pablo Perez, Giovanni Antonini, Gottfried von Goltz i Jordi Savall. Després d’estudiar al Conservatori de la seva ciutat, el 1999 va acabar seleccionat pel Curs Extraordinari de Direcció amb Carlo Maria Giulini.

Ha col•laborat com a clavecinista i organista amb l’Orquestra Sinfonica Nazionale della RAI sota direccions com Jeffrey Tate, Rafael Frübeck de Burgos, Roberto Abbado, Robert King i Ton Koopman.

El 2001 va començar com a director a Turín amb el Coro della RAI a la missa menor de Rossini i a l’any següent dirigida per El Reequiem de Bolonya de Mozart. El 2010 va començar amb l’Orquestra Regional Toscana per invitació d’Aldo Bennici amb la SimfoniaNr. 39 de Mozart.

Ha estat professor de clave, orgue, fortepiano i orquestra barroca / clàssica als Cursos de Música Antiga de Pamparato (Italia), San Feliu de Guixols (Catalunya), Barbaste (França) i Urbino (Italia).

Paral•lelament també desenvolupa una gran activitat internacional com a solista de clave / orgaue i com a acompanyant d’artistes entre els destacats Cecilia Bartoli, Sara Mingardo, Christoph Prégardien, Giuliano Carmignola, Paolo Pandolfo i Jordi Savall.

La majoria de vegades podreu comprar CD dels còmics tipus més prestigiosos, com ara Decca, Teldec, Deutsche HarmoniaMundi, Accent, Arcana, etc. Recien, les seves grabacions de les “Variacions Goldberg” de Bach i de “Sonate per gravecembalo” de Pasquini han estat galardonades amb ElDiapasond’Or.

És professor de Clave, Baix continu i Instruments de tecla històrics a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMuC), Barcelona.

Xavier Díaz-Latorre, guitarra i tiorba

Neix a Barcelona el 1968. Cursa els estudis superiors de guitarra amb Oscar Ghiglia a la Musikhochschule de Basilea, on es gradua el 1993. Posteriorment, el seu interès per la música antiga el porta a l‘estudi del llaüt de la mà de Hopkinson Smith a la Schola Cantorum Basiliensis.

Ha estat guardonat amb diversos premis internacionals d’interpretació a Espanya i França.

Des de 1995 porta a terme una intensa activitat dins el món de l’òpera barroca. Destaca, entre d’altres, la seva participació en importants produccions com Semele (G.F.Haendel) a la Staatsoper de Berlín amb l’Akademie für alte Musik, Berlín, dirigida per René Jacobs, l’Orfeo (C.Monteverdi) al teatre Goldoni de Florencia, al teatre de la Monaie a Brussel•les, al Covent Garden de Londres, al teatre d’Aix-en-Provence, al teatre de les Champs Elysées a París, al B.A.M. de Nova York, amb Concerto Vocale dirigit per René Jacobs, al Teatro Real de Madrid i al Liceu de Barcelona amb le Concert des Nations dirigit por Jordi Savall, Solimano (A.Hasse) a la Staatsoper de Berlín i a l’òpera de Dresde amb Concerto Köln dirigit per René Jacobs, la Serva padrona (G.Pergolessi) a la Deutsches Philharmonie de Berlín i al castell de Ludwigsburg amb el BalthasarNeumann Ensamble, dirigit per Thomas Hengelbrock, dal male il bene (Marazzoli, Abbatini) al Landestheater d’ Innsbruck amb Concerto Vocale dirigit per Attilio Cremonesi i don Chisciote della Mancia in Sierra Morena (F.B.Conti) amb l’orquestra barroca de Salamanca dirigida per Wieland Kuijken.

Participa habitualment en els festivals internacionals més importants d’Europa, EUA, Sudamèrica i Corea del Sud. Forma part de prestigiosos grups de cambra i orquestres com Hesperion XXI, la Capella Reial de Catalunya, le Concert de Nations (dir.Jordi Savall).

És fundador de Laberintos Ingeniosos, grup vocal instrumental dedicat a la interpretació de la música espanyola del Segle d’Or.

El seu primer disc amb aquesta formació, danzas de rasgueado y sones de palacio, dedicat al compositor aragonès Gaspar Sanz editat pel segell francès Zigzag-territoires ha estat efusivament elogiat per la crítica, i àmpliament difós en nombroses emissores de ràdio internacionals a tota Europa, Israel, Austràlia, Corea del Sud i Amèrica del Nord. El grup Laberintos Ingeniosos ha realitzat altres discs dedicats fonamentalment a la música ibèrica amb instruments originals com el disc GOYESCA/seguidillas boleras dedicat al compositor Fernando Sor i el disc “…entre el cielo y el infierno…” dedicat als compositors Francisco de Guerau i José Marín. Ha participat en més de 30 enregistraments de discs compactes per Alia Vox, Deutsche Harmonia Mundi, així com per a nombroses emissores de TV i ràdio europees, americanes i coreanes.

Ha estat convidat a impartir cursos a diverses ciutats espanyoles, italianes, alemanyes i suïsses així com a Seül (Corea del Sud). És professor titular de llaüt, baix continu i música de cambra a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).