25 de juny a les 19.30 Església de Sant Felip, Palma
ENTRADES PER PALMA
27 de juny a les 19.00 Claustre de sant Domingo de Pollença
ENTRADES PER POLLENÇA
9 de juliol a les 21.00 h Parking del poliesportiu Toni Penya
dins el 1r Festival líric de Portocolom
ENTRADES PER PORTOCOLOM
1 d’octubre a les 20.30 h Església de sant Miquel de Llucmajor
ENTRADES PER LLUCMAJOR
dins el 1r Festival líric de Llucmajor
Petite messe solennelle de G. Rossini
Cor Euroclàssics
Joan Laínez – director
Mercedes Darder – soprano , Mar Campo – contralt
José M. Sánchez – tenor, Joan M. Muñoz – baríton
Duet Blanco-Cortès – piano i harmònium
“Petita missa solemne…Dotze cantors de tres sexes, homes, dones i castrats, seran suficients per a la seva execució, a saber: vuit per al cor, quatre per als solos, en total dotze querubins. Déu meu, perdona’m l’associació següent: dotze són els apòstols en el cèlebre quadre de Leonardo titulat “El Sant Sopar”. I qui ho creuria? Hi ha entre els teus deixebles alguns que desafinen. Senyor: jo t’asseguro que en el meu Sopar no hi haurà cap Judes, i que els meus cantors cantaran amb amor les teves lloances i aquesta petita composició, que, per desgràcia, és l’últim pecat mortal de la meva vellesa.” Gioacchino Rossini.Passy, 1863.
En temps de pandèmia amb les restriccions sanitàries, hem trobat a faltar la interpretació en viu de les grans obres simfònico-corals del repertori del segle XIX. Per això la nostra programació vos presenta una de Gioachino Rossini: un dels compositors més reconeguts i admirats en vida.
Petite messe solennelle (1863) de G. Rossini 1792-1868
Kyrie
Kyrie, Christe, Kyrie / Cor
Gloria
Gloria in exelcis / Cor
Et in terra pax / Solistes, Cor
Gratias agimus tibi Domine Deus / Solistes ATB
Qui tollis / Duet soprano i mezzo
Quoniam / Baix
Cum Sancto Spiritu / Cor
Credo
Credo in unum Deo / Solistes i Cor
Crucixifus / Soprano
Et resurrexit / Solistes i Cor
Et vitam venturi / Cor
Offertorium
Prélude religieux / Piano
Sanctus
Sanctus / Solistes i Cor
O salutaris hostia
O salutaris hostia / Soprano
Agnus Dei
Agnus Dei / Mezzo i Cor
MERCEDES DARDER – soprano
• 2016: Grau Professional de Cant al Conservatori Professional de Música i Dansa de les Illes
Balears.
• 2020: Grau Superior en interpretació de Cant Clàssic i Contemporani al Conservatori
Superior de Música de Catalunya (ESMUC).
FORMACIÓ PROFESSIONAL
2005-2007
• Integrant en el Cor “Vermells de la Seu” de la Catedral de Palma de Mallorca.
any 2014
• Integrant de el Cor Titular com a soprano al Teatre Principal de Palma de Mallorca, a les
òperes Aida de G. Verdi i Eugene Oneguin de P. I. Txaikovski.
• Adaptació òpera El petit escura-xemeneies de Benjamin Briten en el paper principal de Miss
Baggott; al Teatre Principal de Palma ia l’Auditori de Manacor.
• Des d’aquest any fins a l’actualitat, interpreto el Cant de la Sibil·la en el Convent de les monges
Franciscanes TOR a Palma de Mallorca.
2015
• Col·laboració coral al concert de la Novena Simfonia de Beethoven a la Berliner Philarmonie,
Berlín.
• Òpera Hansel i Gretel d’Engelbert Humperdinck en el paper protagonista de Gretel, adaptació
en català al Teatre Principal de Palma de Mallorca.
• Estrena absoluta de l’obra contemporània Nukok de l’compositor Hideki Kozakura al
Auditori de Conservatori Professional de Música i Dansa de les Illes Balears.
• Adaptació òpera Il re pastore de Mozart en el personatge de Tamirit; representada a l’Auditori
de al Conservatori de Palma de Mallorca i al Teatre de Manacor.
2017-2018
• Ocupació al restaurant “La Favorita”, integrant de la Fundació operística de Navarra, com
cantant i cambrera al carrer de Covarrubias, Chamberí, Madrid.
2019
• Representació de The Telephone de G.C. Menoti en el paper de Lucy a la sala 4 de l’Auditori de
Barcelona a la direcció orquestral de Xavier Puig i Susana Egea en la d’escena.
2020
• Curs internacional Wolfram Rieger d’interpretació de Lied amb l’Associació Franz Schubert de
Barcelona acompanyada pel pianista Marc Laliga Simón. Concert final a la Sala 4 de
l’Auditori de Barcelona.
• Guanyadora de l’concurs “Mirna Lacambra” de l’Associació dels Amics de l’Òpera de Sabadell
per al paper d’Erste Dame a l’òpera Die Zauberflöte de WA Mozart. Dues funcions realitzades
a l’octubre al Teatre de la Faràndula de Sabadell.
MAR CAMPO – contralt
Neix a València el 1983. Comença la seva formació musical als 7 anys a Joventuts Musicals d’Alcalá d’Henares (Madrid), i compagina els estudis de piano i solfeig amb la seva formació acadèmica i en 2005 es llicencia en Història de l’Art per la Universitat Autònoma de Madrid.
El 2009 inicia els seus estudis de cant líric de la mà d’Alicia Nafé, i ingressa al Conservatori Superior de les Illes Balears. Un any més tard es trasllada a l’Escola Superior de Cant de Madrid on obté la llicenciatura.
Ha rebut classes magistrals d’Amelia Felle, Dolora Zajick, Mariella Devia, Francesca Roig, Raúl Giménez, Montserrat Caballé, Immaculada Egido, Lorenzo Regazzo, Giulio Zappa, Miquel Ortega, Marc Evangelisti, Michele D’Elia, entre d’altres.
Des del seu debut el 2010 al Teatre Principal de Palma de Mallorca amb el paper de Mrs Noé (Britten) ha treballat amb directors com Carlos Kalmar, interpretant El Sombrero de tres picos amb l’orquestra simfònica de RTVE. Amb Matteo Pagliari, amb l’Orquestra Simfònica de Tenerife, o amb Miquel Ortega dirigint l’Orquestra Simfònica de Palma, on també va treballar amb Cristóbal Soler a l’òpera María Moliner, entre d’altres.
En 2014 va participar al programa d’Òpera Studio de Tenerife interpretant el paper de Tisbe, (La Cenerentola, Rossini), teatre en què també ha cantat recentment “Il Viaggio a Reims” (Rossini), sota la batuta de Yi-Chen Li .
Ha participat al Festival “Rossini in Wildbad”, Alemanya, amb els rols de Ruggiero (Il conte vaig donar Marsico) i Eloísa (Bianca i Gernando) de Donizetti, gravat en directe per a Naxos, dirigit per Antonio Fogliani.
La seva inusual veu de contralt destaca també en l’àmbit de l’Oratori: Stabat Mater de Pergolesi a l’Auditori Nacional, Petite Messe Solennelle de Rossini, Glòria de Vivaldi, Messies de Händel, Nelsonmesse de Haydn, entre d’altres.
JOSÉ MANUEL SÁNCHEZ – tenor
El tenor líric va cantar Rodolfo a «Luisa Miller» a l’òpera Graz, que va debutar a Àustria, Rodolfo («La Bohéme») a Alemanya i Narraboth a “Salome” al Teatre Principal de Palma a la temporada 2015/2016.
A la temporada 2014/2015, canta Alfredo a «La Traviata», Narraboth a «Salome», Belmonte a «Die Entführung aus dem Serall» i Rodolfo a «La Bohéme» al Landstheater Coburg, Alemanya.
El 2014 va debutar com a Ricardo a la «Maria di Rohan» de Donizetti a la Janacek Opera Brno (amb Lubica Vargicova), va cantar Il Duca a Madrid i la Creació a Bratislava. Al maig / juny de 2013, canta Il Duca de Mantova a l’Òpera d’estiu Alden Biesen, que debutà a Bèlgica immediatament després del seu debut a Alemanya. Aquest mateix paper, a més de la part de Cassio a ‘Otello’, a la temporada 13/14 al Teatre Principal de Mallorca.
El jove artista ja va actuar en nombroses òperes, musicals i sarsuelas a les regions espanyola i francesa. Va debutar com a Alfredo a La Traviata al Festival Castell de Son Mas de Mallorca i va cantar el Requiem de Verdi amb l’Orquestra Simfónica de les Illes Balears sota la direcció musical de José María Moreno. Es podia veure a Die Zauberflöte (Tamino), L’anell d’Hierro (Ernesto), Cançó d’amor i guerra (Eloi), La Bruixa (Tomillo), Le Docteur Miracle (Pasquin), … per citar alguns.
Però, sobretot, el jove tenor és un cantant de concert molt apreciat. A la seva illa natal, Mallorca ja ha visitat nombrosos recitals. Treballa conjuntament amb diversos corals i orquestres, entre els quals cal destacar l’Orquestra Simfònica de les Balears o la Capella Mallorquina. El seu repertori de concerts inclou a.o. La ‘Messa di Gloria’ de Puccini, la ‘Messa de coronació’ de Mozart o la ‘Carmina Burana’ de Carl Orff. A més, va actuar en concerts d’òpera al costat de cantants com Joan Pons.
La revista d’òpera espanyola OPERA ACTUAL va comentar les seves actuacions de la manera següent: [...] amb José Manuel, que va demostrar la seva gran brillantor amb les àries de l’òpera i les cançons italianes [...]. És emocionant assistir al començament d’una carrera prometedora. La seva veu era segura en tots els moviments, amb una línia excel·lent, sempre conservant el caràcter dramàtic de cada paper. Fins i tot la pronunciació perfecta en tots els idiomes mai es va descuidar. El compositor mallorquí Joan Valent ha compost algunes peces especialment per a José Manuel. Un CD amb aquests treballs sota la direcció de J. Vicenç ha estat produït actualment per l’alemanya Deutsche Gramophon.
JOAN MIQUEL MUÑOZ – bariton
Nascut a Palma, inicia la seva formació musical en els cors del col·legi Sant Josep Obrer, on comença a estudiar cant amb la professora Margalida Ripoll. El 2015, obté el Títol Superior de Cant al Conservatori Superior de Música de les Illes Balears amb Josep Miquel Ribot i posteriorment, amplia la seva formació a la Guildhall School of Music and Drama de Londres. Durant la seva estada a Londres, participa en classes magistrals públiques amb Edith Wiens i amb Richard Stokes al Wigmore Hall.
Ha format part d’agrupacions com el World Youth Choir, Tenso Europe Chamber Choir i la Coral Universitat de les Illes Balears, amb qui inicia la seva activitat com a solista. Des de l’any 2012, ha col·laborat amb diverses orquestres com l’Orquestra de Cambra de Mallorca, Orquestra Acadèmia 1830, Orquestra Simfònica de les Illes Balears, Orquestra Barroca Catalana, Cyprus Youth Orchestra o la London Symphony Orchestra. Aquesta activitat li ha permès cantar sota la batuta de directors de prestigi com Joan Company, José María Moreno, Elim Chan, Cecilia Rydinger o Kaspars Putnins, entre altres.
Entre les seves aparicions, hi destaquen la interpretació de l’oratori A Child of Our Time de Michael Tippet, al Barbican Hall de Londres o el Requiem de Mozart al Palau de la Música Catalana de Barcelona. Així com la interpretació del rol de Elder Brother en l’estrena mundial de l’òpera per a nins The Hogboon, de Peter Maxwell Davies, dirigida per Simon Rattle.
Recentment, ha interpretat el rol de Guglielmo a Così fan tutte al teatre La Faràndula de Sabadell, com a guanyador del Concurs Mirna Lacambra-Escola d’Òpera de Sabadell.
Els darrers anys, ha participat de forma regular en les temporades d’òpera del Teatre Principal de Palma interpretant rols com Ceprano a Rigoletto, Montano a Otello, Marchese d’Obigny a La traviata i més recentment, el rol d’Almanaque en l’estrena a Mallorca de l’òpera María Moliner, del compositor mallorquí i premi nacional de música Antoni Parera Fons.
Entre els projectes del 2019, destaquen la interpretació del rol de Dulcamara (L’elisir d’amore) a Mallorca, Belcore (L’elisir d’amore) a Eivissa i la interpretació de l’oratori Dettingen Te Deum de Handel.
DUET BLANCO-CORTÉS
Integrat pels pianistes Francesc Blanco i M. Victòria Cortès, es va formar en l’any 1994. Els dos van estudiar el Superior de Piano al Conservatori Superior del Liceu de Barcelona i van perfeccionar els seus estudis amb l’insigne pianista Imre Rohmann al Mozarteum de Salzburg. Des de llavors ha realitzat nombrosos concerts com a duo solista o amb acompanyament d’orquestra en diversos indrets de les Illes Balears, Catalunya, Toledo, Eslovènia, Itàlia, Bulgària i Salzburg, guanyant el segon premi del concurs “Art Jove” de la Direcció General de Joventut 1997.
Com duo solista ha actuat amb l’Orquestra Simfònica de Balears (en tres ocasions com duo solista), Deutsch-Französische Kammerorquester, Kammerphillarmonie Baden-Württemberg i Basler Festival orquestra interpretant obres per a dos pianos i orquestra de Bach, Mozart, Sant -Saens i Bartok .
El duo Blanc-Cortés té editats 02:00 Compact-Discs, un per al segell ONA Digital, amb primers enregistraments mundials d’obres de Tintorer, Samper, Mas Porcel i Guinovart, i la primera edició mundial de la integral per a piano a quatre mans de F . Chopin per segell Unió Músics.
El 2001 van coordinar i van interpretar l’espectacle “Liliana i el Carnaval dels animals” amb la Basler Festival orquestra i l’actriu Caterina Alorda que va ser vist per 5000 alumnes d’escoles de Mallorca. El curs 2003-04 el seu muntatge de l’espectacle “Pere i el llop” va ser vist per 10.000 alumnes a Mallorca. El 2006, la seva producció de l’òpera “La Flauta Màgica” de Mozart va arribar a 15.000 escolars de Balears. Posteriorment han continuat la tasca divulgadora del òpera per a nens amb quatre produccions operístiques més, presentant 5 títols d’òpera per a nens en més de 200 funcions que han arribat a 60.000 escolars.
El 2002 van actuar en un concert dins del Festival de primavera de Sofia (Bulgària) que va ser gravat i retransmès en directe per la televisió nacional búlgara via digital. En la temporada 2002-03 van actuar a Roma ia Mallorca van estrenar un programa amb música que combina el jazz i la clàssica (Cross Over) per a dos pianos i percussió. El 2004 van interpretar les simfonies 1, 2, 5 i 6 de Beethoven en versió per a piano a quatre mans i van actuar al Festival Carniola d’Eslovènia. El 2005 van presentar el rèquiem alemany de Brahms i el Carmina Burana d’Orff amb la Capella Mallorquina, així com la integral de valsos de Brahms. El 2006 van estrenar l’espectacle “Danses del món” amb la companyia de dansa PASODOS.
La reedició de la discogràfica La mà de Guido el 2004 del seu CD dedicat a l’obra cambrística i pianística de Pere Tintorer va ser candidat al premi al millor intèrpret de música clàssica als “Premis de la música de l’Acadèmia de les Arts i les Ciències de la música “.
JOAN LAÍNEZ – direcció
Nascut a Llucmajor, estudià piano amb Maria Antonia Noguera, per després continuar els seus estudis amb Margalida Palou i Miquel Segura al Conservatori professional de Música de Palma i amb Maria del Carme Poch a Barcelona.
La seva faceta musical destaca com a director coral de les formacions Mallorca Gay Men’s Chorus, Cor Ciutat de Mallorca i el Palma Góspel Singers, realitzant concerts a tota la Illa de Mallorca, Menorca, Barcelona, Madrid, Sevilla, València, Roma, Munich, Londres i moltes altres ciutats.
Com a cantant estudia actualment amb Joana Llabrés i Maria Victòria Cortes al Conservatori Professional de Música de Palma i amb David Menéndez a València. Ha assistit a classes amb la mezzo georgiana Ketevan Kemoklidze.
Ha realitzat diversos concerts com a tenor juntament amb la Jove Orquestra de les Illes Balears juntament amb la soprano Irene Mas, amb la Banda de Música de Santanyí i a recitals juntament amb les sopranos Marga Cloquell, Inma Hidalgo, el baríton Jorge Tello o la mezzo Mar Campo amb Maria Victoria Cortès i Francesc Blanco al piano que han presentat a nombrosos escenaris de Mallorca. (inclosos els maridatges de vi i òpera a Son Vich de Superna, Teatre Xesc Forteza, Bodegas Bordoy, Bodega Oloron, Bodegas Angel, Bodega son Juliana, Claustre de sant Domingo de Pollença, Claustre de sant Bonaventura de Llucmajor, etc.).
El 2019 i 2020 ha actuat com a solista al concert Més de 3 tenors amb el MGMC al Castell de Bellver i Palau de congressos de Palma. El 2020 ha cantat el rol protagonista de l’òpera Ànima de Don Carlo dirigida per J. M Albinyana.