4 de setembre a les 20.00 h Palau de Congressos de Palma
VENDA D’ENTRADES
Ermonela Jaho – soprano
Elda Laro – piano
PROGRAMA: ANIMA RARA
Leoncavallo, La Boheme.”Musette svaria sulla bocca viva.
Bellini, “Vaga luna che inargenti”
Bellini, “Malinconia, ninfa gentile”
Verdi, “il Brindisi”
Giordano “Vals” (Elda Laro)
Leoncavallo, Zaza. “Mamma? Io non l’ho avuta mai”
Tosti, “Tristezza”
Mascagni, Iris. “Un di ero piccina”
—
Gounod, “Serenade”
Bizet, “Chanson d’Avril”
Massenet, Sapho. “Pendant un an, je fus ta femme”
Giordano “Romanza” (Elda Laro)
Puccini, “Sole e amore”
Giordano, Siberia. “Nel suo amore rianimata”
Mascagni, Lodoletta. “Flammen perdonami (tutta la scena finale )
Ermonela Jaho – soprano
Guanyadora – Readers Award als Premis Internacionals d’Opera 2016
‘Quan he de plorar, sí que ploro, segur. Si he de cridar, crido de debò. ’
“Ermonela Jaho parla de l’escenari com si fos l’únic lloc on t’obliguen a no enganyar mai. Tot l’artifici i l’artístic i els preparatius tècnics valen per a poc, diu ella, sense una emoció genuïna “.
BBC Music Magazine
Ara, resident a Nova York, Ermonela Jaho va néixer a Albània i va començar a prendre classes de cant quan només tenia sis anys. Als 14 anys la van portar per primera vegada al Teatre de l’ Opera de Tirana, on va escoltar La Traviata i va decidir convertir-se en cantant d’òpera. Als 19 anys es va traslladar a Roma per continuar els seus estudis a l’Accademia Nazionale di Santa Cecilia. Durant els anys següents, va guanyar molts concursos de cant a Itàlia obrint les portes a la seva carrera cantant.
Les vives interpretacions d’Ermonela Jaho i la seva excepcional identificació amb els papers que exerceix es destaquen en totes les seves ressenyes. Durant l’últim any, les ovacions l’han seguit des de Londres, París, Nova York, Munic, Berlín, Madrid i qualsevol altre lloc entremig, amb The Economist que la descriu com “Fiery angel … la soprano més aclamada del món”, el Financial Times “ella llança cor i ànima al seu cant. Ni tan sols intenteu resistir-vos! “, The Independent com” la millor Madama Butterfly que Londres ha vist en anys “i el Daily Telegraph d’Austràlia la descriu com” un fenomen imparable “. A la demanda de tot el món, Ermonela Jaho és especialment reconeguda per les seves interpretacions de Violetta (La traviata), Madama Butterfly i Suor Angelica (Il trittico) i per molts altres papers en què deixa la seva empremta inesborrable en tot el que canta.
La temporada 2020-21, Jaho repeteix els papers d’Antonia i Violetta al Liceu de Barcelona, Marguerite a l’Opera National de Paris, Suor Angelica al Bayerische Staatsoper, Maria Stuarda al Sydney Opera House, Adriana Lecouvreur, Mimi a La Boheme, etc.
Elda Laro – pianista
Una de les artistes més versàtils de la seva generació. Com a directora d’orquestra, pianista, música de cambra i clavecinista, la nina prodigi de Scutari (Albània) tocant el Concert per a piano número 1 de Beethoven a l’edat de només 11 anys amb l’Orquestra Nacional va passar a ser seleccionada com un dels músics albanesos més prometedors i va rebre una beca a l’estranger que li va permetre estudiar amb el reconegut pianista Remo Remoli al Conservatori Giuseppe Verdi de Torí, Itàlia. Elda és actualment coach, pianista i directora a la prestigiosa Deutsche Oper de Berlín i ha actuat amb molts dels més grans del món en música clàssica.
Com a acompanyant molt sol·licitada en recitals de cançons, les darreres aparicions en concerts inclouen artistes distingits com Ermonela Jaho, Saimir Pirgu, Anna Pirozzi i Dimitra Theodossiu amb qui va aparèixer al Wigmore Hall de Londres (també en CD) i el difunt tenor Marcello Giordani al Athletic Club a la ciutat de Nova York.
Com a coach vocal, impartir classes magistrals forma part integral del seu treball, a més d’haver col·laborat amb molts noms il·lustres com Mirella Freni, Carlo Bergonzi, Roberto Alagna, Renato Bruson, Fiorenza Cossotto i Edda Moser.
L’amor d’Elda per la música contemporània l’ha portat des de París, estudiant amb el reconegut pianista Claude Helffer, a preparar recentment l’estrena mundial de l’òpera Wir aus Glas de Yasutaki Inamori, una col·laboració entre la Deutsche Oper i la Biennal de Munic. Durant la temporada 2019/20 va acompanyar l’estrella de cabaret líder mundial Ute Lemper en una gira a la Philharmonie de Berlín, l’espectacular Elbphilharmonie d’Hamburg i altres grans locals europeus sota la direcció d’Antonello Manacorda.
Com a artista de gravació, Elda Laro va rebre elogis de la crítica pel seu CD Chandos de música de cambra Bottesini guardonat amb 5 estrelles pel Financial Times.
Les actuacions de piano en solitari l’han portat a Itàlia, Espanya, Regne Unit, Àustria, França, Japó, Malàisia i els Estats Units. Ha actuat amb directors de primera línia com Mstislav Rostropovich i Donald Runicles, amb orquestres de renom com I Pomeriggi Musicali a Milà, el Teatro Regio de Torí i, més recentment, el Concert per a piano de Chopin núm. 2 amb l’orquestra RTSH de Tirana.
Després de deu anys com a violinista, àvida músic de cambra, fluïdesa en cinc idiomes, nombrosos primers premis de la competició, importants beques i la seva passió pels cantants, Elda tenia tots els ingredients per convertir-se en un directora d’èxit. De fet, des dels seus estudis amb Rüdiger Bohn a Düsseldorf, ha estat la directora principal del Cor de Concerts de Münster, ha dirigit el cor i l’orquestra del Teatro Massimo Bellini de Catània i també de l’ Opera Nacional de Tirana. Després d’un exitós debut albanès amb I Capuleti e i Montecchi de Vincenzo Bellini i Così fan Tutte de Mozart dirigit des del clavicèmbal, aviat va seguir una interpretació de cor / ballet escenificat per Youri Vàmos de Carmina Burana, d’Orff. Recentment, Elda va tornar al teatre recentment restaurat per a l’Elisir d’Amore, molt estimat de Donizetti.
L’agost de 2021 va ser convidat a Rússia per dirigir l’òpera The Medium de Giancarlo Menotti amb l’Orquestra i solistes del Conservatori de Moscou.