18 de juliol a a les 20:00
VENDA D’ENTRADES ONLINE
ARTETA EN STREAMING
Palau de congressos de Palma
Ainhoa Arteta – soprano
Francesc Blanco – piano
Programa: Cantares viajeros
“Las canciones son criaturas, delicadas criaturas, a las que hay que cuidar para que no se altere en nada su ritmo. Cada canción es una
maravilla de equilibrio, que puede romperse con facilidad: es como una onza que se mantiene sobre la punta de la aguja.”
Federico García Lorca
La nostra més internacional i, per tant, viatgera de la lírica, Ainhoa Arteta, ens presenta avui un deliciós programa de cançons d’autors espanyols. Compositors units entre si per una vida fecunda bolcada en l’amor al castís i a l’folklore.
Tots ells amants de l’espanyol i el tradicional, com la nostra soprano, i també poetes i grans viatgers.
D’un sofisticat somni es vesteixen les “Balades italianes” d’Albéniz, refinada poesia harmònica que ens convida a franquejar els llindars d’aquests salons de l’XlX, escenari d’animades, memorables vetllades.
L’incansable viatger Albéniz ens recorda que va estar a Mallorca. Aquest cop el vehicle de la postal sonora que ens remet és el piano sol en les mans de Francesc Blanco. Biznaga i salnitre a les ones de l’pentagrama.
Tradició oral i historicisme ens brinda, a continuació, una breu i encertada selecció de les cançons clàssiques espanyoles del mestre Fernando Obradors. Però per descomptat en aquesta línia es porta el palmell Federico García Lorca. Què dir sobre el granadí? Poc cal afegir a l’eloqüent franquesa de les seves paraules, sempre ungides d’entranyable candor: “He estudiat durant deu anys el folklore del meu país amb sentit de poeta, sóc el boig de les cançons “.
I el viatge acaba en la Prada de San Isidro. Granados i Barbieri arrenquen a cop de corxera als personatges dels cartrons per a tapissos i els llenços de Goya, el gran cronista de l’època: presos de la mà veiem passar macos i maques, uns discrets, resolts altres, o tímids … i alguna gallarda Paloma.
—–
Balades Italianes Isaac Albeniz
— Barcarola
— La lontananza
— Una rosa in dono
— Il tuo sguardo
— Morirò!!!
— T’ho riveduta in sogno
Mallorca Barcarola Isaac Albéniz
Cuatro canciones clásicas españolas Fernando Obradors
— Al amor
— Corazón, por qué pasáis…?
— Dos cantares populares
— Coplas de Curro Dulce
II
Seis canciones españolas antiguas Federico García Lorca
— Anda jaleo
— Los cuatro muleros
— Café de Chinitas
— Nana de Sevilla
— Zorongo gitano
— Sevillanas del siglo XVIII
Danza española nº 5 Enrique Granados
Colección de Tonadillas en estilo antiguo Enrique Granados
— La maja de Goya
— El majo tímido
— El tralalá y el punteado
— El majo discreto
Canción de la Paloma Fco. Asenjo Barbieri
“El barberillo de Lavapiés”
AINHOA, LA VEU ESPANYOLA QUE HA CONQUERTIT EL MÓN
Ainhoa Arteta és una de les sopranos més reconegudes de l’món. Capaç de trobar inspiració fins i tot en els petits detalls. Se sent molt connectada a les papallones, per la bona sort que li transmeten. La família és la seva major suport, especialment els seus fills, Sarah i Iker, i la seva parella, Matías. Ha cantat en els millors teatres de el món, no obstant això, el seu ADN espanyol mai l’ha abandonat. Això es reflecteix en la seva veu, carregada d’emoció i intensitat. Ainhoa no només ha aconseguit l’excel·lència tècnica, sinó que ha aconsegueix alguna cosa encara més complicat: fregar l’ànima de l’espectador en cada cançó.
D’UN DEBUT D’ESTRELLA A UNA TRAJECTÒRIA IMPECABLE
Debutar amb el personatge de Mimí a La Bohème de Puccini no és fàcil. Encara menys si és sobre l’escenari de Metropolitan Opera National Council Auditions de Nova York. No obstant això, Ainhoa ho va aconseguir, i amb nota. Aquest debut, juntament amb el premi de l’Concours International de Voix d’Opera de París, van ser l’inici d’una trajectòria brillant.
La llista d’escenaris en els quals ha actuat és de vertigen: des del Metropolitan Opera a l’Carnegie Hall, Covent Garden, Bayerische Staatsoper i la Scala de Milà, entre d’altres. Això li ha permès posar-se en la pell de personatges principals d’òperes com La Traviata, La Bohème, Romeo et Juliette i Manon Lescaut.
Entre els seus grans èxits destaquen el seu paper a Cyrano de Bergerac al costat de Plácido Domingo a San Francisco Opera i al Teatro Real; La Bohème al Metropolitan i la Scala de Milà, Otello a La Corunya, Turandot, Carmen i La Bohème al Liceu, Dialogues des Carmelites, Eugene Oneguin i Simon Boccanegra en ABAO, l’estrena a París de l’òpera “Le dernier jour d “un condamné”, Don Carlo a l’Òpera d’Oviedo i Don Giovanni al Teatro Real, entre d’altres.
No obstant això, Ainhoa no busca encasellar-se en actuacions operístiques, és per això que també ofereix recitals i concerts amb grans mestres com Sir Neville Marriner, Christian Badea, i Pablo González, i pianistes com Marco Evangelisti, Rubén Fernández Aguirre i Malcolm Martineau.
I DE LA CASA BLANCA A LA GRAN PANTALLA
Però això no és tot, la seva mentalitat cosmopolita i les seves ganes d’innovar han fet que Ainhoa sigui de les poques sopranos de el món en poder dir que ha actuat a la Casa Blanca. A més, és la veu del tema principal de la pel·lícula “Gun City” dirigida per Dani de la Torre i protagonitzada per Michelle Jenner, Adriana Torrebejano, Luis Tosar i Jaime Lorente.
F RANCESC BLANCO – piano
Nascut a Palma de Mallorca el 1970.Va començar els estudis de piano al Conservatori de Balears i el 1993 finalitzà el Grau Superior de piano amb les màximes qualificacions al Conservatori de València, després d’estudiar amb Emili Muriscot a Palma i amb Ramon Coll al Conservatori del Liceu de Barcelona. Posteriorment cursà estudis de perfeccionament amb Imre Rohmann durant dos anys al Mozarteum de Salzburg. Ha realitzat nombrosos concerts tant com a solista o en distintes agrupacions de cambra, posant esment els darrers anys al repertori per a piano a quatre mans i dos pianos actuant a les Illes Balears (Auditorium i Teatre Principal de Palma, solista a les temporades de l’Orquestra Simfònica de Balears en 1994, 1997 i 2000, i a gairebé tots els festivals de música clàssica de Balears: Festival d’Hivern, Concerts a l’Herba, Festival Internacional de Deià, Festival Internacional Antoni Lliteres, Festival Internacional d’Eivissa, Clásicos del Siglo XX de la Fundació March, Cel.la F. Chopin de Valldemossa, Serenates d’Estiu de Son Servera, Setmana de Música de Felanitx, Concerts de Primavera d’Inca), Catalunya (Auditori de Caja Madrid, Cripta Gaudí, Auditori d’Horta-Guinardó, Ajuntament i Mercat de Música de Vic) , Itàlia (Associació F. Chopin de Caserta i Gira per Umbria), Àustria (Mozarteum i Schloss Leopoldskron de Salzburg) i Alemanya (gira amb la Deutsch-Französische Kammerorquester), Festival de primavera de Sofia (Bulgaria), Festival Carniola i Festival Tartini d’Slovènia. Ha enregistrat per a Ràdio Nacional, Catalunya Música i TVE-Balears i com a integrant del duet Blanco-Cortès ha editat dos Compact-Disc. El primer per al segell ONA Digital, amb primers enregistraments mundials d’obres de Tintorer, Samper, Mas Porcel i Guinovart i el segon amb obres per a piano sol i la primera edició mundial de l’integral per a piano a quatre mans de F. Chopin per a segell Unió Músics. Ha enregistrat un CD amb primers enregistraments mundials de la música pianística de Pere Tintorer per a segell Unió Músics. La reedició de la discogràfica La ma de Guido el 2004 d’aquest CD va ser candidat al premi al millor intèrpret de música clàssica als “Premios de la música de la Academia de las Artes y las Ciencias de la música”. Ha actuat com a solista amb la Camerata “Sa Nostra”, Vlaamsee Academy, Orquestra Simfònica de Balears, Deutsch-Französische Kammerorquester i Kammerphillarmonie Baden-Württemberg, interpretant obres per a piano i orquestra de Bach, Mozart, Chopin, Saint-Saens, Poulenc i Bartok.
Ha produït i participat a nombrosos concerts pedagògics: el 2001 “El carnaval dels animals” de C. Saint-Saëns. El 2004 el montatge de l’espectacle “Pere i el llop”de Prokofieff i des de 2006 les produccions d’òpera en català “La Flauta Màgica” i “Les noces de Figaro” de Mozart així com “El barber de Sevilla” de Rossini, “Hansel i Gretel” de Humperdicnck i “El cas dels 3 porquets” de Mozart han aconseguit un gran èxit entre els escolars de Balears. Ha guanyat diversos premis com a solista de piano i en música de cambra arreu de Balears.
Ha treballat amb cantants com Ketevan Kemoklidze, Eduardo Aladrén, Daniel Kirch, Markus Schäfer, Zoran Todorovich, Klaus Mertens, Ana María Sánchez, Enric Martínez-Castignani, Assumpta Mateu, Lluís Sintes, Vicenç Esteve, Maia Planas, Montse Melero, Ulrich Wand, Frédérique Sizaret, Marisa Roca, Waltraud Mucher, Josep Miquel Ribot, Fanny Marí, Tomeu Bibiloni, Joana Llabrés, Antonio Aragón, etc.
En el terreny docent, ha estat professor de piano, de música de cambra i actualment d’acompanyament de cant del Conservatori Professional de Música de Mallorca des de 1996 i també profesor del Conservatori Superior de Música i Dansa de les illes Balears de 2005-09.