VINE EN TRANSPORT PÚBLIC O COMPARTEIX EL TRANSPORT PRIVAT
Activitat complementària fora del Festival
Debat “La Trtaviata i la prostitució” previ a l’estrena de la producció de l’òpera La Traviata de G. Verdi
31 de maig a les 19.00 h al Foro Bellver del Club Diario de Mallorca (Carrer Puerto Rico, 15)
Intervenen:
Sandra Sedano Colom, Cap de Servei d’Igualtat de l’Ajuntament de Calvià
Belén Matesanz, representant de Metges del Món, entitat que atén a dones prostituïdes
Eugenia Corbacho, directora d’escena de La Traviata
Pere Estelrich, periodista cultural i coordinador del suplement Bellver
Coordina: Lluís Ballester, doctor en Sociología de la UIB i integrant del Grup d’Estudis de la Prostitució a les Illes Balears
Divendres 10 de juny a les 21:30 Clauste de santa Anna, Muro
(fora del Festival Mallorcòpera)
Dissabte 11 de juny a les 20:00 Fundació sa Nostra, Palma
Dissabte 18 de juny a les 21:30 Claustre de sant Domingo, Pollença
ÀNIMA DE LA TRAVIATA EN STREAMING (fins el 31 de juliol)
—
NÚRIA VILÀ – soprano
Núria Vilà neix a Barcelona. Finalitza els estudis de Cant de Grau Superior al Conservatori Superior de Música del Liceu amb les màximes qualificacions sota el mestratgte de Carmen Bustamante.
Ha cantat al Gran Teatre del Liceu el rol de Frasquita a Carmen de Bizet i Cendrillon de Massenet (2n esperit, domèstica, 2ª noia).
Amb l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell ha cantat Nabucco de Verdi (Anna), La Bohème de Puccini (Musetta), La Flauta Màgica (Primera Dama), Le Nozze di Figaro (Susanna), Don Giovanni (Donna Anna) i Così fan tutte (Fiordiligi) de Mozart completant així la trilogia Mozart/Da Ponte en escena. Així mateix, també ha cantat el rol d’Adina de l’Elisir d’amore de Donizetti i Violetta Valéry de la Traviata de Verdi.
Ha participat en altres produccions El Giravolt de Maig de Toldrà (Rosaura) i Dido i Eneas de Purcell (Second Woman).
En el camp d’oratori, concert i simfònic cal destacar obres com el Gloria y Magnificat de Vivaldi , La Missa Brevis en F de J. Haydn, el “Somni d’una nit d’estiu” de F. Mendelssohn, La Novena Simfonia de Beethoven i Stabat Mater de Rossini i ha cantat amb l’Ensemble de l’Orquestra de Cadaqués realitzant concerts a l’Auditori Nacional de Madrid i l’Auditori de Saragossa amb música de Robert Gerhard i Xavier Montsalvatge.
Ha ofert concerts arreu de Catalunya amb la finalitat de donar a conèixer les creacions musicals de dones compositores com Clara Schumann, Fanny Mendelssohn, Alma Mahler, etc.
En el camp de la sarsuela ha cantat els següents títols: La del Soto del Parral de Soutullo y Vert(Aurora), Cançó d’amor i de guerra de F.M. Valls (Francina), Luisa Fernanda de Federico Moreno Torroba (Luisa Fernanda), El cantar del Arriero de Fernando Díaz Giles (Mariblanca), Huésped de El Sevillano de Guerrero (Raquel), Black el payaso de Sorozábal (Princesa Sofía), Agua azucarillos y aguardiente (Manuela) de F. Chueca, La del Manojo de rosas (Ascensión) de Sorozábal, etc.
Ha treballat amb Francesca Roig així com també ha rebut classes de la mà de Mariella Devia, Irene Theorin, Juan Lomba, Desirée Rancatore, Cindee Sanner, Claudia Patacca, Viorica Cortez, Raquel Pierotti, etc.
Ha guanyat el Primer premi en la modalitat de Cant en el 14è Concurs Internacional de música Josep Mirabent i Magrans. Ha estat Segon premi en el 6è Concurs Internacional Germans Pla Ciutat de Balaguer i 2n Premi en el IX Festival de Músics Joves de Catalunya. Ha estat finalista en el XII Concurs de Cant “Premi Manuel Ausensi”.
La temporada 2021-22 ha estat solista al Gran Teatre del Liceu a les produccions Ariadne auf Naxos d’Strauss i Norma de Bellini.
Soprano nascuda i resident a Palma de Mallorca. Especialitzada en repertori italià, ha interpretat Gilda, Violetta, Norina o Adina, entre d’altres.
Entre els seus propers compromisos hi trobem vàries produccions de “Il Barbiere di Siviglia” de G. Rossini en el rol de Rosina, que ja ha cantat en diferents oportunitats. Ha debutat el rol de Violetta de “La Traviata” de G. Verdi durant aquest 2019 cantant-lo a Àustria, Itàlia i França. També Marie de “La Fille du Régiment” de G. Donizetti, el passat maig a Andorra.
Ha estat Finalista en la XXI edició (2018) del prestigiós Concurso Internacional de Canto Lírico Ciudad de Trujillo (Perú). Ha obtingut el 2º Premi en el III Concurso Internacional de Canto “Un Futuro DEARTE” (2016), convocat pel Festival Ópera de Medinaceli (Espanya).
Formació musical:
En el 2004 finalitza els seus estudis al Conservatori Municipal de Música de Barcelona obtenint la Menció d’Honor de Cant. Continuà els seus estudis treballant tècnica vocal amb la Mtra Ana Mª González i de repertori amb el Mtre Enrique Ricci. Actualment segueix formant-se amb el Mtre Riccardo Serenelli, reputat coach vocal, repertorista i director d’orquestra amb una interessant trajectòria internacional.
Masterclass: Nancy Argenta, Gerd Türk, Sylvia Geszty, Cheryl Studer, Elio Orciuolo, Chris Merritt…
Rols debutats:
Violetta – La Traviata, G. Verdi – Viena, ÀUSTRIA / Saillagouse, FRANÇA / Monteprandone, ITÀLIA
Gilda – Rigoletto, G. Verdi – “Òpera d’Igualada” Barcelona
Rosina – Il Barbiere di Siviglia, G. Rossini – “Teatro Valle” Chiaravalle, ITÀLIA / “Teatro Giuseppe Gasparrini” Appignano, ITÀLIA / “Nits Culturals” Sant Pere Sallavinera, Barcelona
Marie – La Fille du Régiment, G. Donizetti – “Andorra Lírica” Sant Julià de Lòria, ANDORRA
Adina – L’Elisir d’Amore, G. Donizetti – Londres, UK
Micaela – Carmen, G. Bizet – “Filanda Festival” Senigallia, ITÀLIA / “Gigli Opera Festival” Recanati, ITÀLIA
Norina – Don Pasquale, G. Donizetti – Santanyí Opera Festival, Mallorca
Lola – Cavalleria Rusticana, P. Mascagni – “Gigli Opera Festival” Recanati, ITÀLIA
Rita – Rita, G. Donizetti – “Òpera de Sarrià” Barcelona / Londres, UK
Giannetta – L’Elisir d’Amore, G. Donizetti – Camerano, ITÀLIA
Gretel – Hänsel und Gretel, E. Humperdinck – “Andorra Lírica” Sant Julià de Lòria, ANDORRA
Cleodolinda – Jordi i el Leviatà, A. Fajardo – Arbúcies, Girona *Estrena absoluta
Anna/Giannetta – El Màgic Elisir, A. Demestres* – “Òpera de Sarrià” Barcelona *Estrena absoluta
JOSÉ MANUEL SÁNCHEZ - tenor
El tenor líric va cantar Rodolfo a «Luisa Miller» a l’òpera Graz, que va debutar a Àustria, Rodolfo («La Bohéme») a Alemanya i Narraboth a “Salome” al Teatre Principal de Palma a la temporada 2015/2016.
A la temporada 2014/2015, canta Alfredo a «La Traviata», Narraboth a «Salome», Belmonte a «Die Entführung aus dem Serall» i Rodolfo a «La Bohéme» al Landstheater Coburg, Alemanya.
El 2014 va debutar com a Ricardo a la «Maria di Rohan» de Donizetti a la Janacek Opera Brno (amb Lubica Vargicova), va cantar Il Duca a Madrid i la Creació a Bratislava. Al maig / juny de 2013, canta Il Duca de Mantova a l’Òpera d’estiu Alden Biesen, que debutà a Bèlgica immediatament després del seu debut a Alemanya. Aquest mateix paper, a més de la part de Cassio a ‘Otello’, a la temporada 13/14 al Teatre Principal de Mallorca.
El jove artista ja va actuar en nombroses òperes, musicals i sarsuelas a les regions espanyola i francesa. Va debutar com a Alfredo a La Traviata al Festival Castell de Son Mas de Mallorca i va cantar el Requiem de Verdi amb l’Orquestra Simfónica de les Illes Balears sota la direcció musical de José María Moreno. Es podia veure a Die Zauberflöte (Tamino), L’anell d’Hierro (Ernesto), Cançó d’amor i guerra (Eloi), La Bruixa (Tomillo), Le Docteur Miracle (Pasquin), … per citar alguns.
Però, sobretot, el jove tenor és un cantant de concert molt apreciat. A la seva illa natal, Mallorca ja ha visitat nombrosos recitals. Treballa conjuntament amb diversos corals i orquestres, entre els quals cal destacar l’Orquestra Simfònica de les Balears o la Capella Mallorquina. El seu repertori de concerts inclou a.o. La ‘Messa di Gloria’ de Puccini, la ‘Messa de coronació’ de Mozart o la ‘Carmina Burana’ de Carl Orff. A més, va actuar en concerts d’òpera al costat de famosos cantants com Joan Pons.
La revista d’òpera espanyola OPERA ACTUAL va comentar les seves actuacions de la manera següent: [...] amb José Manuel, que va demostrar la seva gran brillantor amb les àries de l’òpera i les cançons italianes [...]. És emocionant assistir al començament d’una carrera prometedora. La seva veu era segura en tots els moviments, amb una línia excel·lent, sempre conservant el caràcter dramàtic de cada paper. Fins i tot la pronunciació perfecta en tots els idiomes mai es va descuidar. El compositor mallorquí Joan Valent ha compost algunes peces especialment per a José Manuel. Un CD amb aquests treballs sota la direcció de J. Vicenc ha estat produït actualment per l’alemanya Deutsche Gramophon.
LLUÍS SINTES, bariton
Nascut a l’illa de Menorca, debuta al Gran Teatre del Liceu l’any 1.992, escenari en el que ha sobrepassat amb escreix el centenar de representacions. També ha cantat en moltes ocasions al Palau de la Música Catalana i l’Auditori de Barcelona.
El 1998 és convidat pel mític Lindsay Kemp a cantar Die Zauberflöte als Festivals de Peralada i Galicia. Al 1999 inaugura el nou Liceu interpretant la monumental Turandot que dirigí Núria Espert. Ha cantat també als millors teatres de l’estat espanyol, mentre que la seva carrera internacional el porta a debutar amb gran èxit al cèlebre Concertgebouw d’Amsterdam, Holanda, així com a França, Itàlia, Ucraïna, Andorra, Veneçuela, Perú, el Japó, la Xina i Estats Units.
La seva extensa discografia inclou: Turandot, Carmen, Hamlet, Manon, El paradís de les muntanyes, Contranit, Oda a Verdaguer, Garcia Lorca, De la tierra latina, Rèquiem de Benguerel, El Timbaler del Bruc, Ave Maria (amb el gran orgue de Maó). Per segells com: Virgin, TDK, EMI-Classics, RTVE-Música, Discmedi, Columna Música i Naxos.
FRANCESC BLANCO – piano
Nascut a Palma de Mallorca el 1970.Va començar els estudis de piano al Conservatori de Balears i el 1993 finalitzà el Grau Superior de piano amb les màximes qualificacions al Conservatori de València, després d’estudiar amb Emili Muriscot a Palma i amb Ramon Coll al Conservatori del Liceu de Barcelona. Posteriorment cursà estudis de perfeccionament amb Imre Rohmann durant dos anys al Mozarteum de Salzburg. Ha realitzat nombrosos concerts tant com a solista o en distintes agrupacions de cambra, posant esment els darrers anys al repertori per a piano a quatre mans i dos pianos actuant a les Illes Balears, Catalunya, Itàlia, Àustria i Alemanya, Festival de primavera de Sofia (Bulgaria), Festival Carniola i Festival Tartini d’Slovènia.
Ha enregistrat per a Ràdio Nacional, Catalunya Música i TVE-Balears i com a integrant del duet Blanco-Cortès ha editat dos Compact-Disc. El primer per al segell ONA Digital, amb primers enregistraments mundials d’obres de Tintorer, Samper, Mas Porcel i Guinovart i el segon amb obres per a piano sol i la primera edició mundial de l’integral per a piano a quatre mans de F. Chopin per a segell Unió Músics.
Ha enregistrat un CD amb primers enregistraments mundials de la música pianística de Pere Tintorer per a segell Unió Músics. La reedició de la discogràfica La ma de Guido el 2004 d’aquest CD va ser candidat al premi al millor intèrpret de música clàssica als “Premios de la música de la Academia de las Artes y las Ciencias de la música”.
Ha actuat com a solista amb la Camerata “Sa Nostra”, Vlaamsee Academy, Orquestra Simfònica de Balears, Deutsch-Französische Kammerorquester i Kammerphillarmonie Baden-Württemberg, interpretant obres per a piano i orquestra de Bach, Mozart, Chopin, Saint-Saens, Poulenc i Bartok.
Ha treballat amb cantants com Ainhoa Arteta, Sabina Puértolas, Ketevan Kemklidze, Eduardo Aladrén, Markus Schäfer, Klaus Mertens, Daniel Kirch, Zoran Todorovich, Ana María Sánchez, Enric Martínez-Castignani, Montserrat Martí-Caballé, Luis Santana, Cecilia Lavilla-Berganza, Assumpta Mateu, Lluís Sintes, Vicenç Esteve, David Cervera, Joan Garcia Gomà, Guiomar Cantó, Maia Planas, Montse Melero, Ulrich Wand, Frédérique Sizaret, Marisa Roca, Waltraud Mucher, José Manuel Sánchez, Antoni Lliteres, Joan Laínez, Inma Hidalgo, Joan Miquel Muñoz, Andrea Jiménez, Marta Bauzá, Margarita Rodríguez, Josep Miquel Ribot, Fanny Marí, Tomeu Bibiloni, Joana Llabrés, Antonio Aragón, etc.
En el terreny docent, ha estat professor de piano, de música de cambra i actualmen d’acompanyament de cant del Conservatori Professional de Música de Mallorca des de 1996 i també profesor del Conservatori Superior de Música i Dansa de les illes Balears de 2005-09.
MARIA VICTÒRIA CORTÈS – directora musical
Nasqué a Palma de Mallorca el 1972.Començà els estudis de piano amb Carme Cortès al Conservatori de les Balears, els perfeccionà amb Emili Muriscot, cursà els Grau Superior al Conservatori del Liceu de Barcelona amb el pianista Ramon Coll i rebé els consells de l’insigne pianista Imre Rohmann al Mozarteum de Salzburg. Ha realitzat concerts a les Illes Balears (Auditòrium i Teatre Principal de Palma, com a solista a la temporada de l’Orquestra Simfónica de les Illes Balears al 1997 i 2000), Catalunya, València, Àustria, Itàlia, Mèxic, Perú, Bulgària…Ha actuat com a solista amb la Kammerphillarmonie Baden-Württemberg , l’Orquestra Simfònica de Balears i amb l’Orquestra Simfònica “Szene 90”, interpretant concerts per a piano i orquestra de Bach, Mozart, Schumann, Liszt, Saint-Saens i Bartók. El 1994 obtingué el II premi del Concurs Internacional de piano d’Eivissa, el 1995 guanyà el III Concurs de Piano “Antoni Torrandell”
Entre els seus enregistraments cal destacar els dos CDs amb el duet Blanco-Cortès, l’enregistrament d’un CD amb primers enregistraments mundials de l’obra cambrística de Pere Tintorer amb el Trio Reger l’any 2000 i un altre CD amb la soprano Joana Llabrés dedicat a música de dones compositores contemporànies l’any 2002. També recentment ha enregistrat cançons de Baltasar Samper amb el tenor José Manuel Sánchez.
Fa quinze anys que és professora de repertori de cant al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca.
Ja fa més de vint anys que s’especialitzà com a pianista repertorista i directora musical, dirigint i acompanyant òperes adaptades pel públic infantil (Hansel i Gretel, La flauta màgica, El barber de Sevilla, Les noces de Figaro), altres en format amb acompanyament de piano (Tosca, Ànima de Don Carlo) o repetint òperes de les Temporades del Teatre Principal (Carmen, Die Zauberflöte, Rigoletto, La Traviata), treballant en aquestes amb noms tan importants de la lírica com Carlos Álvarez, Josep Bros, Silvia Vázquez i amb la direcció de José Maria Moreno,Martin Fischer_Diskau o Pablo Mielgo.
També s’ha encarregat de la direcció musical de versions amb piano de Don Giovanni, Ànima d’Elisir.
Així mateix ha acompanyat cursos de cant dels professors Ana María Sánchez, Josep Bros, Ketevan Kemoklitze o David Menéndez.
Realitza habitualment concerts amb cantants solistes tant de cançó com d’òpera i oratori.
EUGENIA CORBACHO – direcció d’escena
Llicenciada en Direcció d’Escena i Dramatúrgia per l’ESAD de València, s’especialitza en Teatre Líric a la Hochschule für Musik und Theater – Bayerische Theaterakademie de Munich (Alemanya), sota la tutela del Professor Cornel Franz. Obté, a més, el títol oficial de Màster Universitari en Estudis Avançats de Teatre.
Deixeble del director d’escena Marcelo Díaz, rep també les directrius de professionals com: J. Carlos Plaza, P. Azorín, I. García, C. Alberola, C. Oliva, M. de Paco, D. Palau, A. Pradier, T. Townsend, P. Neff, R. Calatayud, A. Díaz Zamora, V. Genovés, V. Antón, V. Savelieva, R. Rodríguez, M. Grau, C. Pujols, L. di Marco i M. Gallardo.
Ja des de molt petita inicia la seva formació artística al Teatre Principal de Palma de Mallorca. Continua al Centre Dramàtic di Marco de la mateixa ciutat i a la Universitat de les Illes Balears. Posteriorment prossegueix la seva formació al Conservatori de Música de Barcelona, obtenint el Títol Professional de Música en Cant amb Premi d’Honor.
Com a docent, des de 2013 exerceix la tasca de coach escènic per a cantants lírics. Ha impartit l’assignatura Escena Lírica al Conservatori Superior de Música Joaquin Rodrigo de València, Conservatori Superior de Música de les Illes Balears i actualment al Conservatori Superior de Música Óscar Esplà d’Alacant.
Participa també al Taller d’Òpera Italiana al Consolat de Mar (València) amb La Bohème de G. Puccini i recentment als Seminaris organitzats per la Escuela Superior de Música de Alto Rendimiento, ESMAR (València).
En el terreny escènic assumeix diversos càrrecs tècnics com el de regidoria i el de assistència de direcció en nombrosos muntatges lírics i teatrals. Destaca la seva participació en l’espectacle The Infernal Comedy, interpretat i dirigit per John Malkovich, en la seva gira per Espanya.
Debuta en la direcció d’escena amb l’òpera Manon de J. Massenet a la Sala Luz de Gas, Barcelona.
Posteriorment signa la posada en escena dels següents títols lírics: Doña Francisquita, Nabucco, West Side Story; Il Barbiere di Siviglia, Le nozze di Figaro i Hänsel und Gretel (adaptació per a públic familiar); La Viola d’Or, Follia (Escola Superior de Música de Catalunya), El dúo de la Africana, Così fan tutte, La verbena de la paloma i La Revoltosa, L’Elisir d’Amore, El Secret de Susana (Theaterakademie-Prinzregententheater Munich, (Alemanya), Don Pasquale, La Bohème, La Flauta Màgica (al costat del pintor i escultor Juan García Ripollés), Il Barbiere di Siviglia (Teatre Principal de Palma de Mallorca – Premi AOTP 2015 al Millor muntatge escènic – i Teatre Gayarre de Pamplona ); Marina (Teatre Principal de Maó), La Traviata (Teatre Principal de Castelló i Festival d’Òpera de Penyíscola), Rita de G. Donizetti (Òpera de Sarrià – Barcelona), La del Manojo de Rosas, Il Signor Bruschino i La Chanson de Fortunio de J. Offenbach, i La Fille du Regiment de G. Donizetti (Festival Ópera d’Andorra). Per a l’Associació Amics de l’Òpera de Vigo realitza una nova producció de Il Barbiere di Siviglia. Funció que, de la mà de Produccions Teló, es representa actualment al voltant del territori espanyol.
A Mallorca, en col·laboració amb la dramaturga Marta Barceló, estrena Ànima d’Elisir, adaptació de l’òpera L’Elisir d’amore, seleccionada recentment per a ser representada en 2021 com a coproducció en el Teatre Principal de Palma.
És a Vigo on al setembre de 2020 presenta la gala lírica dramatitzada Òpera(c)ción Retorno, un espectacle original escrit i adaptat a les circumstàncies sanitàries del moment i interpretat per Ruth Iniesta, Aquiles Machado, Luis Cansino i Manel Esteve i dirigit pel mestre Diego García Rodríguez. Dins del Cicle Sarsuela 2.0 que presenta el teatre La Rambleta de València, estrena La Verbena de la Paloma, caso abierto, una nova dramatúrgia en clau contemporània del clàssic de Bretó. Altres projectes duts a terme recentment han sigut el Taller d’òpera entorn a La Voix Humaine, de F. Poulenc; així com l’adaptació dramatúrgica i direcció d’escena de Lucia di Lammermoor, de G. Donizetti, a través de Creaescena (Vila-real). Altres projectes que pròximament dirigirà son: una nova producció de Don Pasquale de Donizetti i l’òpera Falstaff de G. Verdi.