Jornades professionals per a cantants lírics de Mallorca, Maig de 2023:

Es realitzan de manera  virtual per difondre en xarxes socials.

  • Conferència: “Tot el que necessita saber un cantant professional que no ensenyen al conservatori: una introducció a la capacitació i orientació professional pels cantants lírics”

Marc Sala, tenor, divulgador musical, organitzador d’Opera Studio a Barcelona i president d’Apròpera

 VÍDEO DE LA CONFERÈNCIA

  • Taula rodona sobre el paper de la dona a l’entorn de la lírica: escena, direcció, critica musical a premsa especialitzada i ensenyament

María Ordiñana Gil, directora del Màster Universitari en Interpretació i Investigació Musical de la Universitat Internacional de València i doctora per  la Universitat Catòlica de València.

Eugènia Gallego, doctora en Història, cultura i territori, productora musical i coordinadora del Màster Universitari en Interpretació i Investigació Musical de la Universitat Internacional de València (VIU).

Bàrbara Duran, doctora en Art i Musicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i membre del Grup d’Estudis Etnopoètics del’Institut d’Estudis Catalans.

VÍDEO DE LA TAULA RODONA 

CURRICULUMS DELS PARTICIPANTS

María Ordiñana Gil
És directora del Màster Universitari en Interpretació i Investigació Musical de la Universitat Internacional de València (VIU). Acreditada com a Professora Ajudant Doctora (ANECA). Formada a la Universitat de València com a mestra, especialitat musical, es va llicenciar en Història i Ciències de la Música i posteriorment es va doctorar a la Universitat Catòlica de València (2016) amb un treball sobre la música composta per a les honres règies espanyoles del segle XIX.
Ha estat directora acadèmica de l’àrea d’Arts, Humanitats i Comunicació de la Universitat Internacional de València i professora a la mateixa ia la Universitat Catòlica de València en els títols de Grau en Filosofia, Grau en Educació Primària, Màster Universitari en Formació del Professorat en Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes i Màster Universitari en Interpretació i Investigació Musical.
En la seva tasca de recerca, ha publicat articles en revistes d’alt impacte, ha impartit conferències a gran part del territori nacional i internacional i ha estat convidada com a professora i ponent a diferents universitats internacionals: Pontifícia Universitat Catòlica Argentina “Santa Maria dels Bons Aires ”, a Buenos Aires (Argentina) i “Universita di Bologna”, Bolonya (Itàlia). Durant l’any 2013 va realitzar una estada de recerca a City University of New York (EUA) a l’empara de la Foundation for Iberian Music, on va treballar amb investigadors com Dr. Antoni Pizà i Dr. Allan W. Atlas.

Marc Sala – tenor

Des del 2019 a Sant Cugat del Vallès presideix Apròpera, una entitat amb un equip executiu format per professionals relacionats amb el món de l’òpera i de la gestió cultural i dedicada a professionalitzar nous talents lírics.

Nascut a Barcelona, realitza els seus estudis al Conservatori Superior del Liceu amb el mestre Eduard Giménez i es gradua al Conservatori Superior de València amb Ana Luisa Chova. Ha participat en diversos cursos i masterclass amb mestres de fama internacional com Montserrat Caballé, Raúl Giménez, Jaume Aragall, Carlos Chausson, Luciana Serra o Richard Barker. Simultàniament realitza estudis d’Història de l’Art a l’Universitat Autònoma de Barcelona.

Debuta a l’abril de 2004 interpretant el paper titular del Singspiel “Bastiano i Bastiana” de Mozart a Milà i a Florència.

Al maig de 2004 guanya el Premi Speciale Giovane “Umberto Gentile” en el Concurs Internacional de Cant “Francesco Paolo Tosti”, celebrat a Ortona (Itàlia). Premi amb el qual realitza una gira de concerts per Tòquio, Kyoto, Osaka i al temple Todaiji de Nara (Japó).

El 2006 debuta el paper de Tamino de “La flauta màgica” amb l’Escola d’Òpera dels Amics de l’Òpera de Sabadell. Des de llavors ha protagonitzat nombroses òperes en diversos teatres, entre elles “L’ Elisir d’amore” , “Don Pasquale” i “Lucia di Lammermoor” de Donizetti ; “La Flauta Màgica” i “Il Re Pastore” de Mozart ; “Il Barbiere di Siviglia” de Paisiello.

El 2010 debuta a Alemanya al Festival Rossini de Wildbad cantant el paper de Cleomène a “Le siège de Corinthe” de Rossini. Aquesta producció va ser gravada per la casa discogràfica Naxos.

Debuta a França al Théatre Roger Barat de Herblay a París amb dos rols: Tamino ( 2010 ) i el Duca di Mantova de “Rigoletto” ( 2011 ) . El 2012 debuta com “Edgardo” de Lucia di Lammermoor, en la producció del director d’escena Nacho García.

Consolida la seva carrera internacional cantant en teatres d’Itàlia, Espanya, Alemanya, Japó, Panamà, Costa Rica, i en teatres i auditoris com el Gran Teatre del Liceu, al Palau de la Música Catalana, Auditori de Barcelona, Teatre Campoamor d’Oviedo, Palau de la Música de València, etc. Destaca el Requiem de Mozart sota la batuta del Mestre Leopold Hager amb la Staatskapelle de Weimar a l’Auditori de Barcelona.

Participa en la nova producció del Els Comediants de la Petita Flauta Màgica, dirigida per Joan Pons i representada al Gran Teatre del Liceu.

Les seves pròximes aparicions seran en l’opereta Pomme d’ Api de Jacques Offenbach al paper de Gustave i en Turandot de Puccini en el paper de Pong sota la batuta del mestre Daniel Gil de Tejada en la producció dels Amics de l’Òpera de Sabadell.

Eugenia Gallego Cañellas 

És coordinadora del Màster Universitari en Interpretació i Investigació Musical de la Universitat Internacional de València (VIU). Doctora en Història,Cultura i territori. Esp. Música i Societat (Cum Laude) per la Universitat de la Rioja.

Titulada superior en música, en especialitat instrumental (guitarra) pel Conservatori

Superior de les Illes Balears i llicenciada en Història i Ciències de la Música per la Universitat de la Rioja. A més, té un Màster en investigació, educació musical i música antiga de la Universitat Autònoma de Barcelona i un Màster en Universitari a Formació del Professorat en Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional per la Universitat Internacional de València. Ha estat docent del Conservatori Superior de les Illes Balears així com a secundària o conservatori professional.

Actualment forma part del grup de recerca MusUrba Cod. Unesco 6203.0. És IP del projecte Digitalització, estructuració i elaboració d’un model conceptual del Diccionari Tècnic de la Música de Felip Pedrell (PII2023_63 ) i forma part del Projecte Nacional de recerca Lèxic en Espanyol i Ontologia de la Música (LexiMus) 5319139589-139589-4-22 com a part del grup de recerca.

Paral·lelament al seu treball acadèmic, gestiona l’empresa Casmusic (activitats musicals, estudi d’enregistrament i discogràfica) realitzant nombroses produccions pròpies o per a altres segells internacionals com Naxos o Deustche Grammophon, així com amb l’editorial Calanda Ediciones Musicales.

Assíduament, realitza treballs de recuperació musicològica, com ara la recent publicació de l’obra inèdita de Matilde Escalas o l’obra musical de Costa i Llobera, així com treballs assessorament i direcció musical, destacant la direcció del programa didàctic de l’Òrgan Walcker de Can Balaguer per l’Ajuntament de Palma, la col·laboració amb IB3 com a musicòloga o la realització de conferències.

En la seva tasca de musicologia aplicada, és directora de les beques de creació musical i investigació musical de l’espai de creació de Casmusic junt al Teatre Principal Palma. A més, fa cri?tica musical per la revista O?pera Actual.

Bàrbara Duran
Titulada Superior en Piano i Solfeig/Repentització pel Conservatori Superior deValència, és llicenciada en Musicologia per la Universitat de La Rioja, màster en GestióCultural per la UOC/UdG/UIB i graduada en flauta de bec pel Trinity College deLondres (Premi Exhibition Award 2003).
Doctora en Art i Musicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona, és membre del Grup d’Estudis Etnopoètics del’Institut d’Estudis Catalans i del grup de música Polissonia, on toca les flautes de bec;també és intèrpret de piano i orgue.
Ha publicat diversos llibres i treballs, i ha estatguardonada amb el premi Alexandre Ballester 2018 per l’assaig «Vaig veure JohnLennon» i el Ciutat de Manacor 2019 per l’obra Deixem lo dol, la versió publicable de la seva tesi.
Actualment compagina la docència amb la investigació i l’escriptura, des del 2017 escriu les notes per als programes de concert de la OSIB. Els darreres dotzeanys ha participat a vuit projectes diferents Comenius i Erasmus, que li han permès impartir docència a Alemanya, Suècia, Hongria i Regne Unit.