La poesia catalana d’Apel.les Mestres, Maria Ferrer, Miquel Ferrà, Carles Soldevila, Josep Maria de Segarra, Josep Carner, Tomàs Garcés i Joan Salva-Pappasseit com inspiradora del repertori líric
Conferència sobre la poesia catalana com a inspiradora de les cançons líriques: Carles Cabrera, filòleg i doctor en filologia catalana
13 de desembre a les 20 h – Església de sant Felip Neri, Palma
22 de febrer a les 19 h – Museu Dionís Bennàssar de Pollença
9 de març a les 19 h – Estudi Cas Músic, Santa Eugènia
RECITAL DE CANÇÓ CATALANA
Nadia Akaârir – soprano
M. Mar Vives – soprano
Francesc Blanco – idea original, sel.lecció del repertori, direcció musical i piano
Repertori
La rosa als llavis sobre els poemes de Joan Salvat-Papasseit Eduard Toldrà
I Si anessis tant lluny
II Mocador d’or
III …I el seu esguard
IV…I el vent deixava dintre la rosella
V Seré a ta cambra
VI Visca l’amor
Cançó de l’oblit sobre un poema de Tomàs Garcés Eduard Toldrà
Elegia Eterna sobre el poema d’Apel.les Mestres Enric Granados
Amor, tinc por sobre un poema de Miquel Ferrà Baltasar Samper
Scherzo sobre un poema de Miquel Ferrà Baltasar Samper
Els obercocs i les petites collidores sobre un poema de Josep Carner Eduard Toldrà
T’he buscat dins l’obscuritat sobre un poema de M. teresa Ferrer Xavier Gelabert
Abril sobre un poema de Trinitat Catasús Eduard Toldrà
Damunt de tu només les flors sobre el poema de Josep Janés Frederic Mompou
Cançons de carrer sobre poemes de Josep M. de Sagarra Enric Morera (1865-1942):
I. Clavell del balcó
II. Ai, Marguerida
III. Abril
IV. L’oreneta
V. Estel del dematí
VI. La font
La Vida de Matilde Escalas sobre un poema de Jaume Massó Torrens
Nascuda a Palma l’any 2001, va finalitzar els estudis de cant al Conservatori Professional de Música de Mallorca el 2023 essent guardonada amb el premi extraordinari, el premi autonòmic pels ensenyaments artístics i el reconeixement al rendiment acadèmic, i havent estat també la primera alumna de l’especialitat en actuar com a solista amb l’orquestra simfònica del centre. Actualment continua els seus estudis al Conservatori Superior de Música de València amb Charo Vallés i Carles Budó.
És alhora alumna del baríton David Menéndez i ha rebut lliçons magistrals de Miren Urbieta i Donatella Debolini, a més d’haver treballat amb els repertoristes Maria Victòria Cortès, Giorgio Celenza o Jesús López entre d’altres.
També és titulada, amb el premi extraordinari de final de carrera, en el grau de Musicologia pel Conservatori Superior de Música de les Illes Balears.
Ha participat com a solista amb Euroclàssics en múltiples recitals i maridatges de la mà d’artistes com Ainhoa Arteta, Aurora Peña, Joan Laínez o José Manuel Sánchez, acompanyada al piano per Francesc Blanco i Maria Victòria Cortès. El passat juny va actuar en la Gala Lírica d’Andratx amb la Jove Orquestra de les Illes Balears. Ha debutat el Rèquiem de G. Fauré amb Acadèmia 1830 i Salve a duo de J. Rossell amb Art Vocal Ensemble. L’any 2020 va cantar el paper del Primer Geni a la producció de La Flauta Màgica de Mozart del Teatre Principal de Palma, espai on ha participat en diversos espectacles com a membre dels seus cors infantil, juvenil i titular.
Des de 2021 ha estat membre de la Capella de la Seu de Mallorca, i l’any 2022 va ser l’encarregada d’interpretar el Cant de la Sibil·la a la Catedral.

Nascuda a Eivissa al 1991. Al 2016 comença els estudis superiors de cant a la Escuela Superior de Canto de Madrid i posteriorment es trasllada a Barcelona on finalitza els seus estudis al Conservatori Superior del Liceu amb Dolors Aldea i Marta Pujols.
Ha participat a masterclass amb els cantants Javier Camarena, Fiorenza Cedolins i Simón Orfila, el setembre passat participà a l’òpera estudi de Leipzig amb la soprano Ainhoa Garmendia amb la qual ha continuat fent classes, actualment també treballa regularment amb David Menéndez.
Des dels vuit anys va ser membre dels cors del Teatre Principal de Palma a on participa a les temporades d’òpera i sarsuela. Allà descobreix la seva passió per la música i en particular per el cant i l’òpera. També ha estat membre de la Capella de la Seu, Catedral de Mallorca.
Ha cantat al Teatre Principal de Palma en diverses ocasions amb papers secundaris tal com Dama a Turandot, Knabe 1 a Die Zauberflöte, Barbarina a Le Nozze di Figaro i Mrs Sem a Noye’s Fludde i aquest Juliol va participar en la innovadora proposta de Loopera. El 2023 també participà a Die Zauberflöte amb el rol de Königin der Nacht al Teatre Naus Ayats i al Desembre al Messiah de Handel a l’Auditorium de Palma.
Els darrers tres anys ha estat treballant a Eivissa, Mykonos i Mallorca participant com a cantant lírica a espectacles multidisciplinars baix la direcció artística de Joan Gràcia membre del reconegut grup de teatre Tricicle.
Nascut a Palma de Mallorca el 1970.Va començar els estudis de piano al Conservatori de Balears i el 1993 finalitzà el Grau Superior de piano amb les màximes qualificacions al Conservatori de València, després d’estudiar amb Emili Muriscot a Palma i amb Ramon Coll al Conservatori del Liceu de Barcelona. Posteriorment cursà estudis de perfeccionament amb Imre Rohmann durant dos anys al Mozarteum de Salzburg. Ha realitzat nombrosos concerts tant com a solista o en distintes agrupacions de cambra, posant esment els darrers anys al repertori per a piano a quatre mans i dos pianos actuant a les Illes Balears (Auditorium i Teatre Principal de Palma, solista a les temporades de l’Orquestra Simfònica de Balears en 1994, 1997 i 2000, i a gairebé tots els festivals de música clàssica de Balears: Festival d’Hivern, Concerts a l’Herba, Festival Internacional de Deià, Festival Internacional Antoni Lliteres, Festival Internacional d’Eivissa, Clásicos del Siglo XX de la Fundació March, Cel.la F. Chopin de Valldemossa, Serenates d’Estiu de Son Servera, Setmana de Música de Felanitx, Concerts de Primavera d’Inca), Catalunya (Auditori de Caja Madrid, Cripta Gaudí, Auditori d’Horta-Guinardó, Ajuntament i Mercat de Música de Vic) , Itàlia (Associació F. Chopin de Caserta i Gira per Umbria), Àustria (Mozarteum i Schloss Leopoldskron de Salzburg) i Alemanya (gira amb la Deutsch-Französische Kammerorquester), Festival de primavera de Sofia (Bulgaria), Festival Carniola i Festival Tartini d’Slovènia. Ha enregistrat per a Ràdio Nacional, Catalunya Música i TVE-Balears i com a integrant del duet Blanco-Cortès ha editat dos Compact-Disc. El primer per al segell ONA Digital, amb primers enregistraments mundials d’obres de Tintorer, Samper, Mas Porcel i Guinovart i el segon amb obres per a piano sol i la primera edició mundial de l’integral per a piano a quatre mans de F. Chopin per a segell Unió Músics. Ha enregistrat un CD amb primers enregistraments mundials de la música pianística de Pere Tintorer per a segell Unió Músics. La reedició de la discogràfica La ma de Guido el 2004 d’aquest CD va ser candidat al premi al millor intèrpret de música clàssica als “Premios de la música de la Academia de las Artes y las Ciencias de la música”. Ha actuat com a solista amb la Camerata “Sa Nostra”, Vlaamsee Academy, Orquestra Simfònica de Balears, Deutsch-Französische Kammerorquester i Kammerphillarmonie Baden-Württemberg, interpretant obres per a piano i orquestra de Bach, Mozart, Chopin, Saint-Saens, Poulenc i Bartok.
Ha produït i participat a nombrosos concerts pedagògics: el 2001 “El carnaval dels animals” de C. Saint-Saëns. El 2004 el montatge de l’espectacle “Pere i el llop”de Prokofieff i des de 2006 les produccions d’òpera en català “La Flauta Màgica” i “Les noces de Figaro” de Mozart així com “El barber de Sevilla” de Rossini, “Hansel i Gretel” de Humperdicnck i “El cas dels 3 porquets” de Mozart han aconseguit un gran èxit entre els escolars de Balears. Ha guanyat diversos premis com a solista de piano i en música de cambra arreu de Balears.
Ha treballat amb cantants com Ainhoa Arteta, Sabina Puértolas, Ketevan Kemklidze, Eduardo Aladrén, Markus Schäfer, Klaus Mertens, Daniel Kirch, Zoran Todorovich, Ana María Sánchez, Enric Martínez-Castignani, Montserrat Martí-Caballé, Luis Santana, Cecilia Lavilla-Berganza, Assumpta Mateu, Lluís Sintes, Vicenç Esteve, David Cervera, Joan Garcia Gomà, Guiomar Cantó, Maia Planas, Montse Melero, Ulrich Wand, Frédérique Sizaret, Marisa Roca, Waltraud Mucher, José Manuel Sánchez, Antoni Lliteres, Joan Laínez, Inma Hidalgo, Joan Miquel Muñoz, Andrea Jiménez, Marta Bauzá, Margarita Rodríguez, Josep Miquel Ribot, Fanny Marí, Tomeu Bibiloni, Joana Llabrés, Antonio Aragón, etc.
En el terreny docent, ha estat professor de piano, de música de cambra i actualment d’acompanyament de cant del Conservatori Professional de Música de Mallorca des de 1996 i també profesor del Conservatori Superior de Música i Dansa de les illes Balears de 2005-09.
CARLES CABRERA – filòleg i escriptor
EXPERIÈNCIA LABORAL
Professor associat de la UIB als Departaments de Filologia Catalana i Màster de Formació del Professorat d’ençà del 2020, i de Magisteri d’ençà del 2021.
Professor d’ensenyament secundari (especialitat Català) del 2011 al 2018 a l’IES Calvià. Actualment, alliberat sindicat a l’STEI amb plaça a l’IES Josep M. Llompart del 2019 ençà.
Delegat de Literatura a la Direcció general de Cultura depenent de la Conselleria d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears entre els anys 2009 i 2011.
Subdirector (2008-2009) i després director (2009-2011) de la revista Lluc, de cultura i idees.
FORMACIÓ
Llicenciat en Filologia Hispànica per la UIB (23-7-2002) i en Catalana per la UB (28-9-2004)
Doctor en Filologia Catalana per la UIB (3-10-2012).
PUBLICACIONS
Crític literari del suplement setmanal Bellver de Diario de Mallorca des de 2006 fins 2016 i actualment crític teatral a la revista d’El Temps de les Arts i literari de l’Ara Balears.
Col·laborador habitual a la secció de Tribuna del diari Última Hora i Ara Balears.
Autor del llibre biogràfic Alexandre Ballester, de professió dramaturg publicat per Lleonard Muntaner, Editor (2011).
Autor del llibre Sol cap a la fosca sobre la narrativa de Porcel a la col·lecció Miquel dels Sants Oliver que coediten les PAM i la UIB.
Autor del llibre Temari d’oposicions. Cos de professors d’ensenyament secundari. Llengua i literatura catalanes. Tom I: Llengua al segell Balèria.
Autor del capítol «Camus: els llibres damunt les taules» sobre la producció camusiana en l’obra col·lectiva Albert Camus i les Balears coordinat per Francesc M. Rotger a Documenta Balear.
Autor del text «El teatre d’Alexandre Ballester, un deute» dins el volum col·lectiu NGTU. Del teatre universitari al teatre independent de l’ADB i la Generalitat de Catalunya aparegut el 2014.
Autor del pròleg de La vida en rosa de Bernat Vidal i Tomàs publicat pel Consell de Mallorca a la col·lecció de narrativa L’In6 (2013).
Autor del pròleg de Dins un gruix de vellut d’Alexandre Ballester en curs de publicació a la col·lecció de teatre del Consell de Mallorca.
Autor del pròleg de La lluna i el ‘Cala Llamp’ de Baltasar Porcel a la col·lecció Els Nostres Autors de l’Editorial Bromera.
Autor del pròleg del llibre Bearn o la sala de les nines de Llorenç Villalonga de la col·lecció Educació 62 d’Educaula.
Autor del pròleg de Dilluns de festa major publicat en línia per Edicions Aïllades d’Eivissa, i de Visca Alcanada Lliure!, en paper, allà mateix.
Autor del pròleg de Poesies (1907) de Miquel Costa i Llobera publicat per Lleonard Muntaner i la F. Rotger Villalonga (en premsa).
Autor de l’article «Els Dietaris d’un home ressentit» al llibre Contra tots els mals publicat per l’Institut d’Estudis Baleàrics (2007).
Autor de l’article «Reflexió personal sobre el fet nacional» en el llibre El nacionalisme progressista a les Illes Balears que coordinat per Marta Carrió, Antoni Marimon, Damià Pons i Pere Sampol aparegué a Documenta Balear.
Autor de la ressenya «És molt senzill: digueu-ne independència» sobre el llibre Josep Guia, l’independentisme complet a la revista digital País Valencià, segle XXI.
Autor de la ressenya «Jordi Marrugat. Els eixos de la modernitat» sobre el llibre de Jordi Marrugat Aspectes de la narrativa catalana de la modernitat publicat en línia per la revista Núvol.
Autor d’article sobre «Quevedo i Bartomeu Rosselló-Pòrcel» a l’Institut d’Estudis Baleàrics.
Autor de l’article «Un regne per a Pau Faner» dins Pau Faner, fabulador publicat per Punctum i l’Institut Menorquí d’Estudis.
Coautor d’un article sobre teatre actual amb Joan Tomàs Martínez a Teatre català avui 2000-2017, editat per Fonoll.
Autor d’articles a la revista Randa sobre dramaturgs illencs a partir del 1960, Baltasar Porcel, Llorenç Villalonga, Camilo José Cela, Gabriel Alomar i Miquel dels Sants Oliver.
Autor d’articles a la revista L’Espill sobre «Per què Felanitx?» i «Manacor, una literatura amb el cor damunt la mà».
Coordinador d’una revista monogràfica sobre Bartomeu Rosselló-Pòrcel i Alexandre Ballester de l’IEB a Estudis Baleàrics