12 de juny Arxiu del Regne de Mallorca a Palma a les 20:00

VENDA ANTICIPADA PALMA

13 de juny al claustre de sant Domingo de Pollença (dins la Primavera cultural Pollencina) a les 20:00

VENDA ANTICIPADA POLLENÇA

TAULA RODONA AL VOLTANT DEL SUÏCIDI a les 19:00 precedint al concert de Pollença

Francisca Morell, presidenta d’AFASIB

Nicole Haber, psicòloga clínica i responsable del Observatori del Suicïdi de les illes Balears

Natanael F. Pacheco Cornejo, doctor en filosofia

Guiomar Cantó, soprano


El sacrifici dins l’òpera

Donam visibilitat al suïcidi a través de personatges que han sacrificat la seva vida en l’escena lírica

Guiomar Cantó – soprano

Francesc Blanco – piano

VÍDEO GUIOMAR CANTÓ: TU CHE DI GEL SEI CINTA

El suïcidi és la primera causa de mort no natural a la nostra comunitat autònoma, amb 103 casos el 2017, segons dades del INE

(En canvi les morts per accident de tràfic del mateix any foren 57)

Encara que les morts per suïcidi quasi dupliquen els morts en carretera, no disposam de campanyes ni pla nacional de de prevenció del suïcidi, fet que avala la necessitat de projectes com…

Giulietta (juntament amb Romeu), Medea, Anna Bolena, Lucrezia Borgia, Carmen, Norma, Violetta o Liu com apersonatges de les respectives òperes han fet sacrificis amb les seves vides que les han conduït a la mort o fins i tot s’han suícidat a l’escena.

Aprofitam aquest recull de personatges i arguments per transmetre valors socials des de la música clàssica i visibilitzar el suïcidi. Tal com defensen actualment els psiquiatres, “visibilitzar el suïcidi i considerar-ho un greu problema de salut pública són les claus per a la seva prevenció”

 

PROGRAMA

Cada ària anirà precedida d’una explicació del suïcidi / sacrifici que fa el personatge dins l’argument de l’òpera

Luigi Cherubini (1760-1842)

 Dei tuoi figli (Medea)

Gaetano Donizetti (1797-1848)

Al dolce guidami (Anna Bolena)

Com’è bello (Lucrezia Borgia)

Georges Bizet (1838-1875)
Entr’acte de Carmen (piano sol)

Vincenzo Bellini (1801-1835)

 Eccomi, in lieta vesta (I Capuleti e i Montecchi)

Casta diva (Norma)

Pietro Mascagni (1863-1945)
Intermezzo de Cavalleria Rusticana (piano sol)

Giuseppe Verdi (1813-1901)

Addio del passato (La traviata)

Giacomo Puccini (1858-1924)

Signore ascolta (Turandot)

GUIOMAR CANTÓ – soprano
Després de l’aclamat debut de Guiomar Cantó com Violetta sota la batuta d’Aldo Savagno, va cobrir el paper de Donna Anna al New Generation Festival a Florència i va cantar Adina al festival Guadix clàssica sota la direcció de Dean Anderson, així continua obrint-se camí en els teatres nacionals i internacionals confirmant-se com un dels grans talents de la seva generació.

Ha cantat en cicles de cambra al costat de l’orquestra simfònica de Getafe i amb la fundació Art que Alimenta. Té programats concerts amb L’Orquestra de Joves de la Província d’Alacant i L’Orquestra Simfònica Catòlica de Múrcia.

Guiomar Cantó ha debutat altres nombrosos rols al llarg de la seva carrera, entre ells cal destacar els papers protagonistes de La Bohème, Il viaggio a Reims, Don Giovanni, Hänsel i Gretel, Die Zauberflöte, Carme, Les contes d’Hoffmann en Auditori de Tenerife i Trouble in Tahiti. A més de nombroses sarsueles com Don Quintín el amargao, El Bateo, Los Gavilanes, La verbena de la paloma, El Duo de “La Africana”, El chaleco blanco a Teatres de Canal i Gigantes i Cabezudos.

Premiada recentment a Salzburg en el Concurs Grandi Voci 2019 amb el Premi Puccini i Bumbry, també va rebre el Premi a l’Excel·lència en el Concurs Internacional Hariclea Darclée 2017 a Romania i el Premi Ferrer-Salat en el Concurs Francesco Viñas 2016. Va obtenir la beca de desenvolupament de carrera Àngel Vegas de Joventuts Musicals i va ser premiada per l’Associació d’Amics de l’Òpera de Madrid.

Ha cantat en festivals per tot Europa com el Festival Rossini a Bad Wildbad on va cantar Corinna i va gravar Delia (Il viaggio a Reims) per NAXOS, el Festival Outono lirico de Vigo i Festival de Guadix Clàssica i ha treballat amb professionals aclamats com el director Antonino Fogliani, Facundo Agudin, Paco Moya, Aldo Savagno, Dean Anderson, Michele d’Elia, amb l’Orquestra Musique des Lumières, l’Orquestra Virtuosi Brunensis, l’Orquestra Simfònica de Getafe, Ensemble Vigo 430, l’Orquestra Luis Mariano, l’Orquestra Jove de la Comunitat de Madrid i Orquestra JJMM de Granada.

De tècnica sòlida i veu versàtil, Cantó va començar amb una base de formació pianística amb el pianista i compositor Manuel Carra complementant-ho amb els estudis de Dret i ADE i realitzant la seva formació vocal a l’Escola Superior de Cant de Madrid. Ha treballat amb mestres i cantants com Virginia Zeani, Dolora Zajick, Alberto Zedda, Barbara Bonney, Carlos Chausson, Mariella Devia, Raúl Giménez, Francisco Araiza, Anna Tomowa-Sintow, Carlos Aransay i Giulio Zappa. Perfecciona els seus estudis vocals i de repertori sota la direcció del mestre Luca D’Annunzio, heretant així les línies tècniques, estètiques i filosòfiques de l’escola romàntica italiana.

FRANCESC BLANCO – piano
Nascut a Palma de Mallorca el 1970.Va començar els estudis de piano al Conservatori de Balears i el 1993 finalitzà el Grau Superior de piano amb les màximes qualificacions al Conservatori de València, després d’estudiar amb Emili Muriscot a Palma i amb Ramon Coll al Conservatori del Liceu de Barcelona. Posteriorment cursà estudis de perfeccionament amb Imre Rohmann durant dos anys al Mozarteum de Salzburg. Ha realitzat nombrosos concerts tant com a solista o en distintes agrupacions de cambra, posant esment els darrers anys al repertori per a piano a quatre mans i dos pianos actuant a les Illes Balears (Auditorium i Teatre Principal de Palma, solista a les temporades de l’Orquestra Simfònica de Balears en 1994, 1997 i 2000, i a gairebé tots els festivals de música clàssica de Balears: Festival d’Hivern, Concerts a l’Herba, Festival Internacional de Deià, Festival Internacional Antoni Lliteres, Festival Internacional d’Eivissa, Clásicos del Siglo XX de la Fundació March, Cel.la F. Chopin de Valldemossa, Serenates d’Estiu de Son Servera, Setmana de Música de Felanitx, Concerts de Primavera d’Inca), Catalunya (Auditori de Caja Madrid, Cripta Gaudí, Auditori d’Horta-Guinardó, Ajuntament i Mercat de Música de Vic) , Itàlia (Associació F. Chopin de Caserta i Gira per Umbria), Àustria (Mozarteum i Schloss Leopoldskron de Salzburg) i Alemanya (gira amb la Deutsch-Französische Kammerorquester), Festival de primavera de Sofia (Bulgaria), Festival Carniola i Festival Tartini d’Slovènia. Ha enregistrat per a Ràdio Nacional, Catalunya Música i TVE-Balears i com a integrant del duet Blanco-Cortès ha editat dos Compact-Disc. El primer per al segell ONA Digital, amb primers enregistraments mundials d’obres de Tintorer, Samper, Mas Porcel i Guinovart i el segon amb obres per a piano sol i la primera edició mundial de l’integral per a piano a quatre mans de F. Chopin per a segell Unió Músics. Ha enregistrat un CD amb primers enregistraments mundials de la música pianística de Pere Tintorer per a segell Unió Músics. La reedició de la discogràfica La ma de Guido el 2004 d’aquest CD va ser candidat al premi al millor intèrpret de música clàssica als “Premios de la música de la Academia de las Artes y las Ciencias de la música”. Ha actuat com a solista amb la Camerata “Sa Nostra”, Vlaamsee Academy, Orquestra Simfònica de Balears, Deutsch-Französische Kammerorquester i Kammerphillarmonie Baden-Württemberg, interpretant obres per a piano i orquestra de Bach, Mozart, Chopin, Saint-Saens, Poulenc i Bartok.
Ha produït i participat a nombrosos concerts pedagògics: el 2001 “El carnaval dels animals” de C. Saint-Saëns. El 2004 el montatge de l’espectacle “Pere i el llop”de Prokofieff i des de 2006 les produccions d’òpera en català “La Flauta Màgica” i “Les noces de Figaro” de Mozart així com “El barber de Sevilla” de Rossini, “Hansel i Gretel” de Humperdicnck i “El cas dels 3 porquets” de Mozart han aconseguit un gran èxit entre els escolars de Balears. Ha guanyat diversos premis com a solista de piano i en música de cambra arreu de Balears.
Ha treballat amb cantants com Ketevan Kemklidze, Eduardo Aladrén, Markus Schäfer, Zoran Todorovich, Ana María Sánchez, Enric Martínez-Castignani, Assumpta Mateu, Lluís Sintes, Vicenç Esteve, Maia Planas, Montse Melero, Ulrich Wand, Frédérique Sizaret, Marisa Roca, Waltraud Mucher, Josep Miquel Ribot, Fanny Marí, Tomeu Bibiloni, Joana Llabrés, Antonio Aragón, etc.
En el terreny docent, ha estat professor de piano, de música de cambra i actualment d’acompanyament de cant del Conservatori Professional de Música de Mallorca des de 1996 i també profesor del Conservatori Superior de Música i Dansa de les illes Balears de 2005-09.