Les òperes de Chopin

Commemoració 200 aniversari del naixement de Frédéric Chopin

Euge Corbacho – soprano
Mª Luisa Corbacho – mezzosoprano
Tomeu Guiscafré – tenor
M. Victòria Cortès – piano

Teatre Xesc Forteza (Palma). 22 d’OCTUBRE 21:30. Entrada 6€.

Venda anticipada a www.generaltickets.com i al Teatre Xesc Forteza. Tel 971710986

Àries, duets i trios d’òperes de W. A.  Mozart, V. Bellini, G. Rossini i G. Meyerbeer.

Per què relacionar Chopin amb el repertori operístic del XIX?

El 1828 Chopin escoltà a Berlin les òperes Cortez de Gaspare Spontini, Il matrimonio segreto de Domenico Cimarosa y Le Colporteur de George Onslow, y quedà fascinat per l’oratori Cäcilienfest de Haendel. Chopin sempre mantingué un gran interès per l’òpera, estimulat pel seu mestre Elsner. Tres anys abans havia quedat impressionat per Il Barbiere di Siviglia de Gioacchino Rossini. Sempre en els seus viatges va tenir temps per assistir a representacions operístiques. Chopin empleà freqüentment la textura tradicional de la melodia acompanyada, com Mozart; composà unes variacions per a piano i orquestra sobre un tema de la seva òpera Don Giovanni. El melodisme Italià li permeté descobrir els secrets de la melodia cantabile, i recolzada per la tècnica del bel canto operístic. Escrigué per a violoncel i piano un recull sobre temes de l’òpera Robert le Diable de G. Meyerbeer, òpera que Chopin considerava “una obra mestra de la nova escola”

Mª LUISA CORBACHO – mezzosoprano Nascuda a Palma. Comença els estudis al Teatre Principal de Palma, participant al cor a les temporades d’òpera. Estudia amb M. Roca, al Conservatori de Palma i finalitza els estudis professionals al Conservatori Municipal de Barcelona. Des de 2001 rep classes de F. Lázaro. El 2006 fou becada a l’Escola de cant del Liceu on treballà amb E. Jiménez i M. Pujol. Ha assitit a cursos de cant amb L. Climent, S. Orfila, B. Giaiotti, E. Fiorillo, A. Mª Sánchez, S. Greenberg i S. Corbacho, S. Lloris, V. Tallis i N. Gravilan. Guanyà el primer premi del concurs de Premià de Mar. Cantà al Liceu de Barcelona dirigida pel mestre Voronkoff com a finalista del concurs M. Ausensi. El Festival Líric de Callosa de Sarriá li atorgà quatre premis en forma de concert, un d’ells al Palau de la Música de Valencia. Ha estat dirigida per Ros Marbà, J.M. Moreno, V. Gergiev, L. Maazel i Z. Mehta i escènicament per P. López, E. Corbacho, C. Ortiz, C. Padrissa (La fura dels baus) i G. C del Monaco. Ha interpretat el Messies de Andel, Stabat Mater de Pergolessi, Réquiem de Mozart i de Verdi, etc. El 2007 debuta al rol de Fenena (Nabucco) al Teatre Principal de Maó. A l’Escola d’òpera de Sabadell canta Zia Principessa (Suor Angelica) i Zitta (Gianni Schicchi) i a la temporada d’òpera, Azucena (Il Trovatore). El 2009 ingressa al Centre de Perfeccionament Plácido Domingo del Palau de les Arts a Valencia, rebent classes dels prestigiosos mestres J. M. Pérez-Sierra, E. Lloris, A. L. Chova, K. Sallmann, C. Santoro, R. Vignoles, J. Dients Bladin… i canta al mateix Palau el rol de Schwertleite (Die Walküre), Hecuba (Les Troyens), Mamma Lucia (Cavalleria Rusticana), Àvia (Vida Breve) i Annina (La Traviata). Pròximament cantarà Azucena (Il Trovatore) al Teatre Camoamor, Oviedo.

EUGENIA CORBACHO – soprano Nascuda a Palma. Inicia la seva formació al Teatre Principal i la completa al centre dramàtic di Marco i a la Universitat de les illes Balears. Realitza estudis de cant al Conservatori de Palma de Mallorca amb Antoni Aragón i a Barcelona acaba cant amb el premi d’honor. Paral.lelament rep classes de cant de F. Lázaro i de repertori amb M. Pujol. Ha assistit a lliçons magistrals amb L. Climent, S. Orfila, B. Giaiotti, E. Fiorillo, A. Mª Sánchez, S. Greenberg, D. Aronson i S. Corbacho. Ha estat semifinalista al concurs de cant M. Ausensi. Ha ofert concerts i espectacles escenificats com a cantant solista arreu dels Països Catalans i al sud de França (Foyer del Gran Teatre del Liceu, Museu Nacional d’Art de Catalunya, Teatre Poliorama, Institut Cervantes de Touluse…). Ha cantat The Fairy Queen de Purcell i Stabat Mater de Pergolessi i rols principals de nombroses sarsueles. Al repertori de sarsuela ha representat els següents rols: Pepa de “Agua, azucarillos y aguardiente”, Aurora de “Doña Francisquita”, Menegilda de “La Gran Via”, Rosita de “Luisa Fernanda”, la Marquesita de “El Barberillo de Lavapiés”, Dolores de “La Dolorosa”, Mari Pepa de “La Revoltosa”, Rosalía de “La Bruja”, Rosina de “La Dogaresa”, Antonelli de “El dúo de la Africana” i Pilar de “Gigantes y Cabezudos”. El 2009 representa el rol de Flora de l’òpera “La Traviata” de G. Verdi al Castell de Son Mas i Castell de Bellver (Mallorca) i posteriorment al Palau de la Música de Barcelona. Compagina la faceta de cantant amb la de directora d’escena d’òperes (Ha dirigit les produccions d’Euroclàssics per a públic familiar El Barber de Sevilla de Rossini i Les noces de Figaro de Mozart), sarsueles i musicals arreu de l’estat espanyol. Actualment cursa els estudis superiors d’Art Dramàtico, especialitat de Direcció d’Escena, a l’ESAD de València.

BARTOMEU GUISCAFRÉ – tenor Nascut a Palma. Es vincula a la música formant part dels cors infantils del Teatre Principal i participant a les temporades d’òpera. El 2005 inicia a Barcelona els estudis de filología románica, de cant al Conservatori del Liceu amb E. Jiménez i M. Solé i de repertori amb M. Pujol. Ha assistit a lliçons magistrals amb C. Pattaca, N. Gavrilán, A. Mª Sánchez i R. Jiménez (Academia de Sta Cecilia de Roma). Ha ofert concerts d’òpera, sarsuela i lied arreu de Catalunya i Mallorca. El 2008 interpretà el rol de Golfèric (El Giravolt de Maig de Toldrà) a l’òpera de la Universitat de Barcelona. El 2009 oferí al Museu d’Art Nacional de Catalunya les Cançons d’amor espanyoles de Schumann i cantà el rol de Gastone (La Traviata) a Andratx, al Castell de Bellver i al Palau de la Música de Barcelona, així com don Ottavio (Don Giovanni) a l’òpera de Sabadell. Ha preparat el rol de Nemorino de l’òpera l’Elisir d’amore, G. Donizetti amb el mestre Carlos Chausson. a l’Academia Concertante de Barcelona i l’abril cantà el rol de Don Luigino de l’Òpera “Un Viaggio a Reims”, (Rossini) al Teatro Real de Madrid sota la direcció escènica d’Emilio Sagi i musical de la Maestra Eun Sun Kim. .

M. VICTÒRIA CORTÈS – piano Nasqué a Palma de Mallorca el 1972.Començà els estudis de piano amb Carme Cortès al Conservatori de les Balears, els perfeccionà amb Emili Muriscot, cursà els Grau Superior al Conservatori del Liceu de Barcelona amb el pianista Ramon Coll i rebé els consells de l’insigne pianista Imre Rohmann al Mozarteum de Salzburg. Habitualment realitza concerts a les Illes Balears (Auditòrium i Teatre Principal de Palma, com a solista a la temporada de l’Orquestra Simfónica de les Illes Balears al 1997 i 2000 i als festivals internacionals de Deià, Cel.la Chopin de Valldemossa, Antoni Lliteres d’Artà, de’s Plà de Mallorca, Concerts de Primavera d’Inca, Clásicos del Siglo XX, Festival d’Hivern, Hivern a Mallorca), Catalunya (Cripta Gaudí, Auditori de Caja Madrid, Auditori del Corte Inglés, Palau Moja i al Conservatori del Liceu), Àustria (Hochschule Mozarteum i Schloss Leopoldskron) i Bulgària (Festival de Primavera de Sofia). Ha actuat com a solista amb la Kammerphillarmonie Baden-Württemberg , l’Orquestra Simfònica de Balears i amb l’Orquestra Simfònica “Szene 90″, interpretant concerts per a piano i orquestra de Bach, Mozart, Schumann, Liszt, Saint-Saens i Bartók. El 1994 obtingué el II premi del Concurs Internacional de piano d’Eivissa, el 1995 guanyà el III Concurs de Piano “Antoni Torrandell”. Dins el camp de la música de cambra ha realitzat una gran activitat acompanyant a personalitats musicals com Javier Bonet o Manuel Miján, així com treballant amb diverses agrupacions estables. D’entre aquestes destacar els dos CDs amb el duet Blanco-Cortès, l’enregistrament d’un CD amb primers enregistraments mundials de l’obra cambrística de Pere Tintorer amb el Trio Reger l’any 2000 i un altre CD amb la soprano Joana Llabrés dedicat a música de dones compositores contemporànies l’any 2002. Ha realitzat diversos concerts pedagògics arreu de Mallorca. Com a docent, ha estat durant tres anys professora acompanyant d’instrument. Actualment és profesora de repertori de cant al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca.