Versió reduïda de l’òpera Don Carlo de Verdi amb el rerefons de la visibilitat LGTBI

Don Carlo, Joan Laínez – tenor
Rodrigo, Lluís Sintes – baríton
Isabel, Inma Hidalgo – soprano
Èboli, Toti Fuster – actriu
Dramatúrgia – Aina de Cos
Helena Blanco – violí
Piano i direcció musical – M. Victòria Cortès
Disseny de vídeos – Jore Soares, Juanro Campos i Joan M. Albinyana
Tècnic de vídeo – Juanro Campos

Ajudant de direcció, d’escenografia i actriu – Lorena Faus
Direcció, espai i il.luminació- Joan M. Albinyana

Agraïm la col.laboració virtual del Mallorca Gay Men’s Chorus i de l’excel.lent Ketevan Kemoklidze en el paper d’Eboli

6 d’agost a les 22:00 CLAUSTRE DE SANT BONAVENTURA, LLUCMAJOR

TICKETS LLUCMAJOR

29 de juliol a les 22:00 CLAUSTRE DE SANT DOMINGO, POLLENÇA

3 de juliol 21:30 AUDITORI DE PEGUERA

VENDA ONLINE PEGUERA

5 de juliol 21:30 CLAUSTRE DEL CARME, MAÓ

VENDA ONLINE A MAÓ

12 i 13 de SETEMBRE TEATRE MUNICIPAL XESC FORTEZA

VENDA FÍSICA PALMA: TEATRE MAR I TERRA. DE DIMECRES A DIVENDRES 16:30-21:30

SINOPSI

Don Carlo és en origen una gran òpera amb música de Giuseppe Verdi i llibret de François Joseph Méry i Camille du Locle, basat en el drama Dom Karlos, Infant von Spanien de Schiller. Va tenir la seva primera representació al Teatre Imperial de l’Òpera l’11 de març de 1867.

Els fets històrics envolten i dirigeixen gran part del drama. Per Verdi aquesta òpera representava la lluita de la llibertat contra l’opressió política i religiosa, representades en els personatges com el de Felip II. La història es basa en conflictes en la vida d’el príncep Carles (1545-1568) després que la seva promesa, Isabel de Valois, es casés en lloc de amb ell, amb el seu pare el rei Felip II en compliment d’un dels acords adoptats en el tractat de pau que va posar fi a la guerra italiana de 1551-1559 entre les Cases d’Habsburg i Valois.

La nostra versió centra la trama en el triangle amorós Carlo-Rodrigo-Isabel i li dona un nou tomb a l’argument orientant-lo vers la visibilitat LGTBI i contada a través de la veu de la princesa d’Éboli, dama de companyia de la reina, i empresonada no sabem perquè.

 

INMA HIDALGO, soprano

Nascuda a Barcelona, va començar la seva formació musical i teatral com a corista en 2002 ingressant a la “Fundació del Teatre Principal de Palma” com a membre del Cor Juvenil i de l’Aula Teatral amb el professor Carles Pujols. Des del 2005 fins al 2016, continua com a membre del “Cor Titular del Teatre Principal” col·laborant dins de la Temporada d’Òpera i Sarsuela del teatre en nombrosos títols.
Diplomada en Magisteri Musical per la universitat de la UIB, va estudiar Grau
Professional en Cant al Conservatori Professional de Musica i Dansa de Palma, amb la professora Joana Llabrés, obtenint el “Premi Fi de Grau en Cant”, i Grau Superior en Cant a al Conservatori Superior de les Illes Balears amb el professor Josep Miquel Ribot. A més, ha rebut classes magistrals de Josep Bros, Michelle Wegwart, Jane Robinson, Amellia Felle, Maria Pavone, Gustav Djupsjöbacka i Barbara Frittoli.

Com a solista, ha interpretat el paper de Page a l’òpera “Rigoletto” de Verdi, Rosita a “Luisa Fernanda” de FM Torroba, Encarna a “La Revoltosa” de R. Chapí, Irene a “Doña Francisquita” de A. Vives, primera Dama a “la Flauta Màgica” de WA Mozart sota la direcció de Martin Fischer-Dieskau i Francisco López, Rowan a “El petit escuraxemeneies” de B. Britten, Anna en “Nabucco” de Verdi sota la direcció de Óliver Díaz, i Clotilde a “Norma” de Bellini sota la direcció d’Andrés Salado i Suma sacerdotessa en “Aida” de Verdi interpretat a Pavia i a Milà.
En format familiar, ha interpretat els rols de Marcellina a “Les Noces de Fígaro” de W.A. Mozart, Mare / Bruixa en “Hansel i Gretel” de Humperdinck i “El cas dels 3 porquets” amb la companyia Euroclàssics. Va interpretar l’obra “Harmonia Caelestis” de Pal Esterhazy dirigida per Irina Capriles, “Magnificat” de J. Rutter sota la direcció de Fernando Marina i “Vom Goldenen Horn” de J. Rheinberger amb la Fundació Studium Aureum sota la direcció de Carles Ponseti.
Ha col·laborat com a solista al “Festival Música Mallorca” interpretant “La Fantasia Coral” de Beethoven, sota la direcció de José María Moreno, al Teatre Principal de Palma, Teatre de Brandenburg i Philarmonica de Berlín. Ha interpretat fragments de l’òpera “Carmen” de Bizet en versió concert, en el paper de Mercedes, el Teatre Pirncipal de Palma i Teatre de Ausburgo sota la direcció de Heia Domonkos.

A més, és membre de la “SIAA Foundation” amb la qual ha tingut l’oportunitat de cantar en “Grand Hall” del Conservatori Txaikovski de Moscou sota la direcció d’Arthur Arnold, en la “Òpera Nacional de Letònia” amb el mestre Martins Ozolins, al “Livings Arts Center” de Toronto, a la “Casa da Musica” de Porto costat de l’Orquestra do Atlantico i en el “Teatre Campoamor” d’Oviedo sota la direcció de Jose Maria Moreno.

JOAN LAÍNEZ- tenor

Nascut a Llucmajor, estudià piano amb Maria Antonia Noguera, per després continuar els seus estudis amb Margalida Palou i Miquel Segura al Conservatori professional de Música de Palma i amb Maria del Carme Poch a Barcelona.
La seva faceta musical destaca com a director coral de les formacions Mallorca Gay Men’s Chorus, Cor Ciutat de Mallorca i el Palma Góspel Singers, realitzant concerts a tota la Illa de Mallorca, Menorca, Barcelona, Madrid, Sevilla, València, Roma, Munich, Londres i moltes altres ciutats.
Com a cantant estudia actualment amb Joana Llabrés i Maria Victòria Cortes al Conservatori Professional de Música de Palma i ja ha realitzat diversos concerts juntament amb la Jove Orquestra de les Illes Balears juntament amb la soprano Irene Mas, la Banda de Música de Santanyí i actualment el recital que juntament amb Maria Victoria Cortès al piano han presentat a Capdepera als Jardins de Sa Torre Cega. El 2019 ha actuat com a solista al concert Més de 3 tenors amb el MGMC al Castell de Bellver i Palau de congressos de Palma i al maridatge de vi i òpera de Son Vich de Superna junt amb la soprano Marga Cloquell.

Jorge Tello, baríton

Baríton resident a Mallorca, desenvolupa la seva carrera musical dins del repetori verista italià, estrenant darrerament rols com el de “Scarpia” de Tosca de Puccini a Viena (Àustria) i el de “Tonio” de Pagliacci de Leoncavallo a Recanati (Itàlia), com el d’”Alfio” de Cavalleria Rusticana de Mascagni a Sicília (Itàlia). Va començar la seva trajectòria amb l’Òpera de Sabadell, estrenant diversos rols entre els quals destaca el de “Figaro” de Il Barbiere di Siviglia de Rossini, a més del de “Schaunard” de La Bohème de Puccini i “Mercutio” de Roméo et Juliette de Gounod, entre d’altres. “Figaro” de Rossini ha estat un paper molt recurrent en la seva carrera, amb el qual s’ha presentat, a part de a la Temporada d’Òpera de Catalunya, en el Gigli Opera Festival de Recanati – Itàlia, dins de la Temporada de l’Associazione Villaincanto, sota la direcció del Mestre Riccardo Serenelli, i també en diversos teatres italians.
En el repertori verdià, “Giorgio Germont” de La Traviata és un altre dels rols que alterna amb molta freqüència, tant a Barcelona com a la temporada del mestre Serenelli. També ha tingut l’oportunitat de cantar el titànic “Rigoletto” a Villa Caprile – Pesaro i al Teatro Fusco di Taranto, dins el marc del Taranto Opera Festival (Itàlia).
En la Temporada d’Òpera de Lima-Perú ha interpretat el paper de “Valentin” de Faust de Gounod, dirigida per Matteo Pagliari, i el rol de “Gusmano” d’ Alzira de Verdi, dirigida per Óliver Díaz al Gran Teatro Nacional de Lima, la qual va guanyar el Premi a la Millor
Producció d’Òpera, atorgat per OPERA XXI (Asociación de Teatros, Festivales y Temporadas Estables de Ópera en España).
Inicia la seva col·laboració en la Temporada d’Òpera del Teatre Principal de Palma a l’òpera Werther de Massenet en el paper de “Le Bailli” a l’any 2018.

Entre els seus propers compromisos es troben els rols de:
- Gusmano (copertura), Alzira de Verdi, Opera Wallonie Liège (Bélgica)
- Giorgio Germont, La Traviata de Verdi, Palau de la Musica Catalana
- Gusmano (copertura), Alzira de Verdi, Euskalduna ABAO (Bilbao)


Toti Fuster – actriu
Membre de l’Associació Professional d’actors i actrius de les Illes Balears

TEATRE
Questi Fantasmi” d’Eduardo di Filippo (Es Mussol teatre) Direcció : Pep López i Catalina Sureda (Cia. Capsigranys)
La Gran Final” (Es Mussol teatre) Direcció de Joan Matamales “Montenero” (1era part de “L’estiueg”) de Carlo Goldoni (Es Mussol teatre) Direcció: Pep Sanchis
La Lladriola” d’Eugene Labiche (Es Mussol teatre) Direcció: Pau Durà
Víctor o els nens al poder” de Roger Vitrac (Es Mussol teatre) Direcció: Francesc Pujol
Fugaç” De Josep Maria Benet i Jornet (Es Mussol teatre) Direcció: Josep Lluis Gallardo
La Maleta” de Miquel Mestre (Fila 7) Direcció: Miquel Mestre
Kvetch” d’Steven Berkoff (Es Mussol teatre) Direcció: Pep Sanchís
700” de Jaume Fuster (Es Mussol teatre) Direcció Col.lectiva
Llata: Història d’un retorn” de Jaume Miró (Es Mussol teatre) Direcció: Jaume Miró
Miles Gloriosus” de Plaute (Es Mussol teatre) Direcció: Joan Porcel
el Rei Lear” de William Shakespeare (Es Mussol teatre) Direcció: Biel Jordà
El Sopar dels Idiotes” de Francis Weber (Es Mussol teatre) Direcció: Pep López Espectacle poètic
“El Vent de les paraules” de Jaume Fuster i supervisat per Miquel Mestre Espectacle Musico-poètic

Oda-Dona”concerts de les sopranos Maria Antònia Gomis, Francisca Mas i Bàrbara Femenies amb lectura poètica
El Judici” (“L’espectador condemnat a mort”) de Matei Visniec (Es Mussol teatre) Direcció: Luca Bonadei
Noctàmbuls” de Jaume Miró (Noctàmbuls Teatre) Direcció : Jaume Miró
El Funeral d’en Singelpeu” de Jaume Miró (Noctàmbuls Teatre) Direcció : Jaume Miró
Fuga” de Jaume Miró (Noctàmbuls Teatre) Direcció : Jaume Miró (funcions a Praga a través de l’Institut Ramón Llull)
Zona d’Exclusió” de Jaume Miró (Noctàmbuls Teatre) Direcció : Jaume Miró (finalistes Art Jove 2006)
In The Backyard” de Jaume Miró (Noctàmbuls Teatre) Direcció : Jaume Miró (Finalistes Art Jove 2011)
El Pavelló nº 6” Basat en contes d’Anton Chéjov, amb Dramatúrgia i direcció de Xavi Núñez
El club de les Festes Sorpresa” de Jaume Miró, direcció de Ferran Bex, en el marc de Teatre Breu a Capdepera
La Presa” de Conor Mcpherson, i direcció de Xavi Núñez, amb Es Mussol Teatre
Microteatre per Balaguer : L’Univers ens tornarà el nostre Boomerang” de Jaume Miró. Amb Albert Mèlich dirigida per Xavi Núñez.
Alenar” procés de creació col.lectiva amb direcció de Catalina Florit
La Vida Espera” peça breu de Jaume Miró guanyadora del concurs de textos dramàtics ArtEnViu Vila de Sòller 2019
Final Torneig VI Torneig de Dramatúrgia IB amb la Peça MamiFera de Mar Pla

Formiguetes” de Jaume Miró , peça breu estrenada el dia de la dona 2020 (disponible a Youtube) Teatre de contenció (Organitzat per ADIB i Teatre Principal de Palma) amb la peça “Helsinki” de Rafa Gallego (Disponible a Youtube al canal de Teatre Principal)

TV: Participació a “Amor de cans” Nova Televisió per IB3, 2018
Participació a “Treufoc: 3 temporada”. CEF Mallorca per IB3, 2018
Repartiment a Pep, Singular Audiovisual per IB3, 2019

HA DIRIGIT: “Rigor Mortis” vv.aa (Cia. IB teatre)
L’Hostalera” De Carlo Goldoni (Cia. Desas3 )
Producció executiva de “Panfoneta” De Jaume Miró i producció de la Companyia Noctàmbuls

Aina de cos – dramatúrgia 

(Palma, 1975) Llicenciada en Art Dramàtic a l’Institut del Teatre de Barcelona. Com autora, s’ha format principalment a l’Obrador Sala Beckett amb Simons Stephens, Alberto Conejero, Enzo Cornamm, entre d’altres. En teatre ha escrit, Només quan Plou (Premi En Ocasió de la Dona, Teatre Principal de Palma 2016; IDÒ Balears, Setmana de la Dramatúrgia Contemporània Balear de la Sala Beckett; 11th Women Playrights International Conference Santiago de Xile) La Noia de la Benzinera (Premi Teatre de Butxaca 2018, guanyadora del Festival Píndoles 2019) Fumata Blanca (Premi Relat Breu Ses Salines), Un estilete en el miocardio, ( I Certamen «Esos Textos Ocultos» de l’Espacio Guindalera de Madrid i publicada per Editoral Acto Primero) i la recent Un tren, dos trens (Premi Teatre de Butxaca 2020). Va combatre en IV Torneig de Dramatúrgia de las Illes Balears i el 2016 va participar al DirectorsLab del Melbourne Theatre Festival, on va engegar un projecte Antigones, que s’estrena al Teatre Principal de Palma a finals d’aquest any 2020. Forma part activa d’ADIB, Associació de Dramaturgues de les Illes Balears i de l’AAT de Madrid.

MARIA VICTÒRIA CORTÈS, piano i direcció musical

Nasqué a Palma de Mallorca el 1972.Començà els estudis de piano amb Carme Cortès al Conservatori de les Balears, els perfeccionà amb Emili Muriscot, cursà els Grau Superior al Conservatori del Liceu de Barcelona amb el pianista Ramon Coll i rebé els consells de l’insigne pianista Imre Rohmann al Mozarteum de Salzburg. Habitualment realitza concerts a les Illes Balears (Auditòrium i Teatre Principal de Palma, com a solista a la temporada de l’Orquestra Simfónica de les Illes Balears al 1997 i 2000 i als festivals internacionals de Deià, Cel.la Chopin de Valldemossa, Antoni Lliteres d’Artà, de’s Plà de Mallorca, Concerts de Primavera d’Inca, Clásicos del Siglo XX, Festival d’Hivern, Hivern a Mallorca), Catalunya (Cripta Gaudí, Auditori de Caja Madrid, Auditori del Corte Inglés, Palau Moja i al Conservatori del Liceu), Àustria (Hochschule Mozarteum i Schloss Leopoldskron) i Bulgària (Festival de Primavera de Sofia). Ha actuat com a solista amb la Kammerphillarmonie Baden-Württemberg , l’Orquestra Simfònica de Balears i amb l’Orquestra Simfònica “Szene 90?, interpretant concerts per a piano i orquestra de Bach, Mozart, Schumann, Liszt, Saint-Saens i Bartók. El 1994 obtingué el II premi del Concurs Internacional de piano d’Eivissa, el 1995 guanyà el III Concurs de Piano “Antoni Torrandell”. Dins el camp de la música de cambra ha realitzat una gran activitat acompanyant a personalitats musicals com Javier Bonet o Manuel Miján, així com treballant amb diverses agrupacions estables. D’entre aquestes destacar els dos CDs amb el duet Blanco-Cortès, l’enregistrament d’un CD amb primers enregistraments mundials de l’obra cambrística de Pere Tintorer amb el Trio Reger l’any 2000 i un altre CD amb la soprano Joana Llabrés dedicat a música de dones compositores contemporànies l’any 2002. Ha realitzat diversos concerts pedagògics arreu de Mallorca. Com a docent, ha estat durant tres anys professora acompanyant d’instrument. Actualment és profesora de repertori de cant al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca.

Lorena Faus – ajudant de direcció

Palma, Mallorca, 1996. Llicenciada d’Art dramàtic a la modalitat textual a L’ESADIB ( Escola Superior d’Art dramàtic de les Illes Balears)

Amb el seu treball final de carrera,Cliffhanger , una peça basada amb les relacions familiars, es proclama finalista d’Art jove 2018 , certamen de creació teatral jove. Aquest espectacle també és seleccionat per participar a ArtNit Campos 2018.

Actriu a Siau Benvingut , una coproducció de l’Ajuntament de sa Pobla i l’ATAPIB. Obra d’Alexandre Ballester, dirigida per Joan M. Albinyana.

Creadora de CO-IN, peça finalista d’Art jove 2019-Joves coreògrafs, juntament amb Aina Aulí Nadal i Gypsy Nel-lo Peeters.

Al Novembre de 2019 crea i escriu No ho sé amb Aina Aulí Nadal. No ho sé és una peça que es du a terme dins el marc Accions al 25N a diferents instituts de Mallorca

Al setembre de 2019, dirigeix l’espectacle Cuit i Cru , al festival Ciclop de Sineu , juntament amb Biel Morro i Joan M. Albinyana.

A l’any 2019, amb l’obra La màquina d’aigua , de David Mamet, s’estrena com a ajudant de direcció amb el director Joan M. Albinyana, amb el projecte de final de carrera dels alumnes de 4t de L’ESADIB.

Una vegada fora del marc de l’ESADIB, passarà a formar part de l’elenc d’actors i actrius.

Al 2018, participa a L’Onada , dirigida per Joan M. Albinyana. Una peça basada en l’experiment social de Ron Jones.

A l’any 2016 crea la companyia teatral Dame Veneno amb altres graduats de l’ESADIB.

Duen a terme peçes de microteatre com Durkheim , que s’estrena l’any 2016 o Hi ha més peixos a la mar , estrenada l’estiu del 2018 a Santa Maria del Camí i programada a Sóller l’any 2019. A ambdues peces du a terme treball de creació i també actoral.

Al camp audiovisual destaca la seva participació com a actriu al documental L’obra i els dinosaures dirigit per Antoni Mir Marí . També treballa amb l’agència Mar Casting, a diferents treballs publicitaris o com a extra a pel.lícules com Klassentreffen 1.0 del director Til Schweiger . Actriu al videoclip For the Win del cantant Xavibo . Actriu al vídeoclip Volant Ras del grup mallorquí Escarras .

Joan M. Albinyana Sanz – Director escènica, escenografia i il·luminació

Olleria (València), 12/09/1981. És llicenciat en Direcció escènica i Dramatúrgia per l’Institut del Teatre de Barcelona. Actualment combina la direcció escènica amb la pedagogia i exerceix de professor a l’ESADIB (Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears).

Guanyador del premi a la millor direcció escènica de les Illes Balears de l’ATAPIB (Associació d’Auditoris i Teatres Públics de les Illes Balears) per l’obra «La Senyora» al 2014, i també per l’obra «La classe» al 2018. Guanyador del premi al millor espectacle de les Balears 2015 de l’ATAPIB per l’obra «Dels llargs camins», de Jaume Miró. Nominat finalista als premis Max 2019 en la categoria d’espectacle revelació per «Instruccions per a no tenir por si ve la Pastora», de Núria Vizcarro, espectacle del qual, a banda de dirigir, també signa l’escenografia, la il·luminació i l’espai sonor. Entre els darrers espectacles que ha dirigit, caldria destacar «Siau Benvingut» d’Alexandre Ballester, coproducció de l’Ajuntament de sa Pobla i l’ATAPIB; «Tosca» de Giaccomo Puccini amb la productora Euroclassics; «Quincas, la mort i la mort» de Jorge Amado i coproducció del CAET i la companyia Xangô; «20 dies de guerra» de Tomeu Ferrer i amb la companyia Dues Cares; «Smiley» de Guillem Clua, amb el Somni Produccions (Guanyadora del premi a la millor interpretació masculina de l’ATAPIB 2018); «La Classe» de Sergi Baos i coproducció del Teatre Principal de Palma; «Ser o no ser Otel·lo o com tot se’n va a la merda un dia qualsevol» de Núria Vizcarro, coproducció del Teatre Principal de Palma o «Edimburg» de Toni-Lluís Reyes i també producció del Teatre Principal de Palma. És fundador de «La Ravalera», productora i companyia d’espectacles a espais no convencionals a les comarques de Castelló, on a més de crear la Fira de Teatre Breu de Castelló ha dirigit diversos espectacles, com «Refugi», «Mares» o «Instruccions per a no tenir por si ve la Pastora», tots autoria de Núria Vizcarro. A més, ha dirigit i guanyat vàries edicions del «Teatre de Barra» així com diverses edicions del «Microteatre».

 

El Mallorca Gay Men’s Chorus, una formació coral que en els 6 anys d’existència ha realitzat més de 100 concerts amb més de 30.000 espectadors, fent amb els seus espectacles que el públic es sorprengui per la originalitat i posta en escena del seu repertori.

Sota la direcció de Joan Laínez, han actuat a gairebé tots els teatres i auditoris de Mallorca. També ha realitzat concerts al Teatre Victoria de Barcelona, al Cadogan Hall de Londres o al Gasteig de Munich, a Menorca, Comunitat Valenciana i han participat en programes de televisió com Alaska y Coronas de la mà de la Terremoto de Alcorcón, al show talent Got Talent i han actuat amb la Banda de Música de Palma, Manacor, Sant Llorenç, Campos, Marratxí.

Amb els seus concerts sempre donant una visualització positiva del col·lectiu LGTBI i ha col·laborat en infinitats de concerts benèfics per a diferents causes (Concert per la Serra, APROP, ALAS, Fons Mallorquí de solidaritat, Sant Joan de Deu…)

EUROCLÀSSICS SERVEIS CULTURALS

porta una línea de projectes operístics escènics des de 2006 on hem estrenat sis títols infantils d’adaptacions d’òpera en català actuant arreu de les Balears al llarg de gairebé 200 representacions a escoles i teatres que han estat seguides per més de 60.000 alumnes i espectadors.

A partir d’aquesta experiència hem apostat per quatre produccions més per adults: Don Giovanni de Mozart (gener de 2015), La Bohème de Puccini (agost 2016), Tosca de Puccini (setembre de 2018) i Ànima d’Elisir de Donizetti (febrer de 2019) amb 22 funcions a Mallorca.

Apart de programar nombrosos solistes locals i internacionals a Mallorca a distints escenaris, cal destacar les 35 funcions del Carmina Burana màgica, que han arribat a més de 25.000 espectadors al llarg dels anys. El 2019 també produïran un requiem de Mozart en versió simfònica