Sarsuela completa de Federico Moreno-Torroba

 Bernat Molina – adaptació i direcció escènica

Maria Victòria Cortès – direcció musical i piano

Repartiment

Celia Cuéllar, soprano. Luisa-Ferenando

Joan Laínez, tenor. Javier

Imma Hidalgo, soprano. Carolina

Lluís Sintes, baríton. Vidal

Mallorca Gay Men’s Chorus

Johnny Ramírez – Josep Aznar – Fanny Boria – Joana Peralta

 

VENDA ONLINE PEGUERA

 VENDA ONLINE PALMA

VENDA FÍSICA PALMA: TEATRE MAR I TERRA. DE DIMECREA A DIVENDRES 16:30-21:30

 

 

VENDA ONLINE ALCÚDIA

VENDA FÍSICA: AUDITORI D’ALCÚDIA 971 89 71 85

SINOPSI

Chueca 2020.

Quan Fernando conclou l’etapa final de la seva transició en Luisa, el seu amant Javier li troba una petita (o no tan petita) cosa a faltar. Javier és un galant amb molt d’admiradors a l’ambient gay i Carolina, una famosa drag queen molt conservadora a qui tots anomenen La Duquesa, aprofita l’ocasió per seduïr-lo.

Luisa, desfeta, accepta casar-se amb Vidal, un pagès Mallorquí ben posicionat que l’adora, però que la dobla en edat. Malgrat això, ella no pot deixar de sentir amor per Javier.

Amb l’arribada de l’extrema dreta a Madrid, La Duquesa i Javier comencen a promoure un discurs conservador que atempta contra la llibertat del col·lectiu LGTBI, amb els transexuals com a víctimes més desafavorides.

Després d’una petita revolta que podríem anomenar l’Stonewall madrileny, Luisa i Vidal decideixen anar a Mallorca i cercar la pau al món rural. Però els conflictes de la capital esquitxen fins a l’illa de la calma.

* * *

Luisa Fernando es la reinvenció de la més famosa sarsuela de Torroba duita a l’actualitat tant en temàtica com en marc històric. Si Torroba ens situa a les lluites entre Isabelistes i republicans del segle XIX, Euroclàsics i el Mallorca Gay Men Chorus volen aprofitar per reivindicar valors de llibertat en la lluita del col·lectiu LGTBI que ara, més que en molt de temps, semblen amenaçats en pegar reculades degut a l’augment de l’extrema dreta.

Així i tot la música original serà respectada íntegrament i serà la posta en escena la que li doni un nou enfocament.

CELIA CUÉLLARsoprano

Nascuda a Palma. Inicia la seva formació musical al Conservatori Professional de Música i Dansa de les Illes Balears en l’especialitat de piano. Posteriorment inicia els estudis de cant amb Joana Llabrés.

Ha rebut classes d’interpretació i ha cursat tres anys d’art dramàtic a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears.

Actualment està cursant els estudis de cant a la Escuela Superior de Canto de Madrid amb Victoria Manso.

Com a cantant solista el març de 2019 va guanyar el primer premi del V Certamen Nacional de Lied i Cançó de Concert “Fidela Campiña” d’Albox, Almeria. L’agost de 2019 va interpretar el paper de Pepa de la sarsuela “Agua, azucarillos y aguardiente” de F. Chueca a la temporada de sarsuela

del Teatro Reina Victoria de Madrid. Al 2015 va interpretar el paper de mare a l’òpera “Hansel i Gretel” de Humperdinck. Destacar la seva interpretació a l’obra contemporànea “M-I-A-U” del compositor Hideki

Kozakura. També ha col·laborat com a solista amb la Banda Municipal de Música d’Alcúdia.

Ha estat corista al Cor del Teatre Principal de Palma participant en les temporades d’òpera i sarsuela.

INMA HIDALGO, soprano

Nascuda a Barcelona, va començar la seva formació musical i teatral com a corista en 2002 ingressant a la “Fundació del Teatre Principal de Palma” com a membre del Cor Juvenil i de l’Aula Teatral amb el professor Carles Pujols. Des del 2005 fins al 2016, continua com a membre del “Cor Titular del Teatre Principal” col·laborant dins de la Temporada d’Òpera i Sarsuela del teatre en nombrosos títols.
Diplomada en Magisteri Musical per la universitat de la UIB, va estudiar Grau
Professional en Cant al Conservatori Professional de Musica i Dansa de Palma, amb la professora Joana Llabrés, obtenint el “Premi Fi de Grau en Cant”, i Grau Superior en Cant a al Conservatori Superior de les Illes Balears amb el professor Josep Miquel Ribot. A més, ha rebut classes magistrals de Josep Bros, Michelle Wegwart, Jane Robinson, Amellia Felle, Maria Pavone, Gustav Djupsjöbacka i Barbara Frittoli.

Com a solista, ha interpretat el paper de Page a l’òpera “Rigoletto” de Verdi, Rosita a “Luisa Fernanda” de FM Torroba, Encarna a “La Revoltosa” de R. Chapí, Irene a “Doña Francisquita” de A. Vives, primera Dama a “la Flauta Màgica” de WA Mozart sota la direcció de Martin Fischer-Dieskau i Francisco López, Rowan a “El petit escuraxemeneies” de B. Britten, Anna en “Nabucco” de Verdi sota la direcció de Óliver Díaz, i Clotilde a “Norma” de Bellini sota la direcció d’Andrés Salado i Suma sacerdotessa en “Aida” de Verdi interpretat a Pavia i a Milà.
En format familiar, ha interpretat els rols de Marcellina a “Les Noces de Fígaro” de W.A. Mozart, Mare / Bruixa en “Hansel i Gretel” de Humperdinck i “El cas dels 3 porquets” amb la companyia Euroclàssics. Va interpretar l’obra “Harmonia Caelestis” de Pal Esterhazy dirigida per Irina Capriles, “Magnificat” de J. Rutter sota la direcció de Fernando Marina i “Vom Goldenen Horn” de J. Rheinberger amb la Fundació Studium Aureum sota la direcció de Carles Ponseti.
Ha col·laborat com a solista al “Festival Música Mallorca” interpretant “La Fantasia Coral” de Beethoven, sota la direcció de José María Moreno, al Teatre Principal de Palma, Teatre de Brandenburg i Philarmonica de Berlín. Ha interpretat fragments de l’òpera “Carmen” de Bizet en versió concert, en el paper de Mercedes, el Teatre Pirncipal de Palma i Teatre de Ausburgo sota la direcció de Heia Domonkos.

A més, és membre de la “SIAA Foundation” amb la qual ha tingut l’oportunitat de cantar en “Grand Hall” del Conservatori Txaikovski de Moscou sota la direcció d’Arthur Arnold, en la “Òpera Nacional de Letònia” amb el mestre Martins Ozolins, al “Livings Arts Center” de Toronto, a la “Casa da Musica” de Porto costat de l’Orquestra do Atlantico i en el “Teatre Campoamor” d’Oviedo sota la direcció de Jose Maria Moreno.

JOAN LAÍNEZ- tenor

Nascut a Llucmajor, estudià piano amb Maria Antonia Noguera, per després continuar els seus estudis amb Margalida Palou i Miquel Segura al Conservatori professional de Música de Palma i amb Maria del Carme Poch a Barcelona.
La seva faceta musical destaca com a director coral de les formacions Mallorca Gay Men’s Chorus, Cor Ciutat de Mallorca i el Palma Góspel Singers, realitzant concerts a tota la Illa de Mallorca, Menorca, Barcelona, Madrid, Sevilla, València, Roma, Munich, Londres i moltes altres ciutats.
Com a cantant estudia actualment amb Joana Llabrés i Maria Victòria Cortes al Conservatori Professional de Música de Palma i ja ha realitzat diversos concerts juntament amb la Jove Orquestra de les Illes Balears juntament amb la soprano Irene Mas, la Banda de Música de Santanyí i actualment el recital que juntament amb Maria Victoria Cortès al piano han presentat a Capdepera als Jardins de Sa Torre Cega. El 2019 ha actuat com a solista al concert Més de 3 tenors amb el MGMC al Castell de Bellver i Palau de congressos de Palma i al maridatge de vi i òpera de Son Vich de Superna junt amb la soprano Marga Cloquell.

LLUÍS SINTES, bariton

Nascut a l’illa de Menorca, debuta al Gran Teatre del Liceu l’any 1.992, escenari en el que ha sobrepassat amb escreix el centenar de representacions. També ha cantat en moltes ocasions al Palau de la Música Catalana i l’Auditori de Barcelona.

El 1998 és convidat pel mític Lindsay Kemp a cantar Die Zauberflöte als Festivals de Peralada i Galicia. Al 1999 inaugura el nou Liceu interpretant la monumental Turandot que dirigí Núria Espert. Ha cantat també als millors teatres de l’estat espanyol, mentre que la seva carrera internacional el porta a debutar amb gran èxit al cèlebre Concertgebouw d’Amsterdam, Holanda, així com a França, Itàlia, Ucraïna, Andorra, Veneçuela, Perú, el Japó, la Xina i Estats Units.

La seva extensa discografia inclou: Turandot, Carmen, Hamlet, Manon, El paradís de les muntanyes, Contranit, Oda a Verdaguer, Garcia Lorca, De la tierra latina, Rèquiem de Benguerel, El Timbaler del Bruc, Ave Maria (amb el gran orgue de Maó). Per segells cVirgin, TDK, EMI-Classics, RTVE-Música, Discmedi, Columna Música i Naxos.

MARIA VICTÒRIA CORTÈS, piano i direcció musical

Nasqué a Palma de Mallorca el 1972.Començà els estudis de piano amb Carme Cortès al Conservatori de les Balears, els perfeccionà amb Emili Muriscot, cursà els Grau Superior al Conservatori del Liceu de Barcelona amb el pianista Ramon Coll i rebé els consells de l’insigne pianista Imre Rohmann al Mozarteum de Salzburg. Habitualment realitza concerts a les Illes Balears (Auditòrium i Teatre Principal de Palma, com a solista a la temporada de l’Orquestra Simfónica de les Illes Balears al 1997 i 2000 i als festivals internacionals de Deià, Cel.la Chopin de Valldemossa, Antoni Lliteres d’Artà, de’s Plà de Mallorca, Concerts de Primavera d’Inca, Clásicos del Siglo XX, Festival d’Hivern, Hivern a Mallorca), Catalunya (Cripta Gaudí, Auditori de Caja Madrid, Auditori del Corte Inglés, Palau Moja i al Conservatori del Liceu), Àustria (Hochschule Mozarteum i Schloss Leopoldskron) i Bulgària (Festival de Primavera de Sofia). Ha actuat com a solista amb la Kammerphillarmonie Baden-Württemberg , l’Orquestra Simfònica de Balears i amb l’Orquestra Simfònica “Szene 90?, interpretant concerts per a piano i orquestra de Bach, Mozart, Schumann, Liszt, Saint-Saens i Bartók. El 1994 obtingué el II premi del Concurs Internacional de piano d’Eivissa, el 1995 guanyà el III Concurs de Piano “Antoni Torrandell”. Dins el camp de la música de cambra ha realitzat una gran activitat acompanyant a personalitats musicals com Javier Bonet o Manuel Miján, així com treballant amb diverses agrupacions estables. D’entre aquestes destacar els dos CDs amb el duet Blanco-Cortès, l’enregistrament d’un CD amb primers enregistraments mundials de l’obra cambrística de Pere Tintorer amb el Trio Reger l’any 2000 i un altre CD amb la soprano Joana Llabrés dedicat a música de dones compositores contemporànies l’any 2002. Ha realitzat diversos concerts pedagògics arreu de Mallorca. Com a docent, ha estat durant tres anys professora acompanyant d’instrument. Actualment és profesora de repertori de cant al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca.

BERNAT MOLINA, director d’escena i adaptació

La seva obra de teatre breu “La nineta dels pulmons de cuiro” va eclipsar la tretzena edició del Teatre de barra dedicada a les adiccions, guanyant els quatre premis: actor, actriu, text i obra, imposant-se també al premi del públic.

Format en art dramàtic a la Academy of Live & Recorded Arts (ALRA) a Londres on va debutar com actor en el paper protagonista a “Romeo & Juliet” i posteriorment a “Extremities” i “The gingerbread lady”, entre altres i aparegué al Regne Unit a la sèrie de TV “Britain’s Finests”.

Es trasllada a Mallorca amb l’arribada d’IB3TV per treballar a la indústria del doblatge com a actor, director i traductor. Es cofundador de la companyia Teatre de Vellut i ha col·laborat amb Diabéticas aceleradas. Al teatre l’hem vist a “Illamor”, “Grease, el Musical” i a la sèrie d’IB3 “Laberint de passions” en el paper de Tito.

La seva trajectòria artística com a director teatral inclou títols com “Sense el pa davall el braç”, “Deliri d’una nit d’estiu” (cicle Jardí desolat dedicat a Shakespeare) “Contes per somiar, el musical”, “La Vida era un Cabaret” “Peter Pan, el musical de Broadway” (obra que va traduir i adaptar completament ja que m’hai s’havia estrenat a Espanya).

Ha escrit i dirigit nombroses peces de Microteatre com “D’arena i aigua”, “El Barril de l’amo en Tià Lladó”, “Llet triada”, “Doi story”…

El Mallorca Gay Men’s Chorus, una formació coral que en els 6 anys d’existència ha realitzat més de 100 concerts amb més de 30.000 espectadors, fent amb els seus espectacles que el públic es sorprengui per la originalitat i posta en escena del seu repertori.

Sota la direcció de Joan Laínez, han actuat a gairebé tots els teatres i auditoris de Mallorca. També ha realitzat concerts al Teatre Victoria de Barcelona, al Cadogan Hall de Londres o al Gasteig de Munich, a Menorca, Comunitat Valenciana i han participat en programes de televisió com Alaska y Coronas de la mà de la Terremoto de Alcorcón, al show talent Got Talent i han actuat amb la Banda de Música de Palma, Manacor, Sant Llorenç, Campos, Marratxí.

Amb els seus concerts sempre donant una visualització positiva del col·lectiu LGTBI i ha col·laborat en infinitats de concerts benèfics per a diferents causes (Concert per la Serra, APROP, ALAS, Fons Mallorquí de solidaritat, Sant Joan de Deu…)

EUROCLÀSSICS SERVEIS CULTURALS

porta una línea de projectes operístics escènics des de 2006 on hem estrenat sis títols infantils d’adaptacions d’òpera en català actuant arreu de les Balears al llarg de gairebé 200 representacions a escoles i teatres que han estat seguides per més de 60.000 alumnes i espectadors.

A partir d’aquesta experiència hem apostat per quatre produccions més per adults: Don Giovanni de Mozart (gener de 2015), La Bohème de Puccini (agost 2016), Tosca de Puccini (setembre de 2018) i Ànima d’Elisir de Donizetti (febrer de 2019) amb 22 funcions a Mallorca.

Apart de programar nombrosos solistes locals i internacionals a Mallorca a distints escenaris, cal destacar les 35 funcions del Carmina Burana màgica, que han arribat a més de 25.000 espectadors al llarg dels anys. El 2019 també produïran un requiem de Mozart en versió simfònica